Trappegelænder

Hej.

Jeg skal lave et gelænder til en ca. 2 meter lang udendørs havetrappe som kun skråner lidt.

Min første tanke var at bruge to galvaniserede jernrør (1" ~ Ø33mm) som "stolper" og montere en slebet og malet fyrretræslægte som håndliste ovenpå.

Jeg havde først tænkt mig at støbe rørene 60 cm dybt (pælebor Ø15cm), men jeg spekulerer nu på om det er holdbart nok blot at banke dem i jorden evt. 1 meter.

Når håndlisten skal monteres havde jeg tænkt mig enten at bore hul (Ø34mm) i op i håndlisten nedefra samt et skruehul vandret gennem røret og sætte en lang skrue i vandret (se tegning 1) eller at save et skråt stykke af jernrøret så der kommer et fladt stykke som kan bukkes og bores to huller i så håndlisten kan skrues fast (tegning 2).

Jeg synes dog ikke jeg er helt tilfreds med mine idéer, men jeg kan ikke komme i tanker om andre måder at gøre det på.

Hvad siger I? Hvordan skal jeg montere stolperne og håndlisten? Eller har I andre gode idéer?

/monza

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når det kun er 1" rør har de ikke meget modstandskraft ud imod jorden i jordoverfladen. Det er ikke så svært at vælte et 1" rør. Så jeg ville  kombinere dine 2 forslag Grave et stykke ned med pælebor og banke røret yderligere ned i bunden af hullet. Så fyldes det øverste stykke med beton. Så i stedet for at flytte 33 mm bred jordstykke så bliver det 150 mm der skal flyttes når man påvirker gelænder.

Din ide nr. 2 tiltaler mig mest, men den kan udvides så du også bukker et fladt stykke ud "nedad" Altså skærer 4 riller lodret ned i røret og skærer ind fra begge sider i rette vinkel. Så kan du banke fligene ud og pudse efter med vinkelsliber så der ikke er hakker og skarpe kanter. Jeg er godt klar over at den/ de nederste skruer ikke ser så lette ud m.h.t. at skru i, men mon ikke de kan gå lidt skrå.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg tror nu jeg foretrækker skruer fremfor Tec7 :-)

Tak for forslaget med "nedad-bukningen". Det tror jeg at jeg vil prøve. Blot med en enkelt skrue ved nedad-bukket ved hver stolpe for nemhed skyld. Og så kan jeg jo stemme lidt træ væk så der kan skrues lodret. Så er det jo nok også rigeligt med én skrue ved opad-bukket.

Og så skal jeg i øvrigt bruge 3/4"-rør i stedet (Ø27mm). De andre var lidt for voldsomme.

Så er spørgsmålet hvor langt de skal ned og hvor meget der skal støbes. Mon det er nok blot at støbe 50 cm med et hul på Ø15cm?

Og jernrøret behøver vel ikke engang at gå helt hed til bunden? Jeg laver nok noget der kan holde rørene på plads mens støbningen tørrer.

Og er det nødvendigt at skære et hak i bunden af røret og bøje dem lidt udad så de sidder bedre fast i støbningen?

/monza

Jeg ville grave et par egestolper ned og bruge en Ege rundstok som håndliste.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også