Må jeg selv flytte kontakten? (en jagt efter jord)

Hej Lav-det-selv

Jeg skal have installeret en vaskemaskine, men har lige opdaget at det nærmeste "jord"stik slet ikke har jord . Efter at have skilt samtlige stikkontakter ad, har jeg til gengæld fundet noget jord i en stikdåse i køkkenet, der alligevel aldrig bliver brugt. Det ville derfor være smart hvis jeg "bare" kunne flytte den stikdåse ud i gangen i stedet, hvor vaskemaskinen skal installeres. Mit spørgsmål er så - må jeg gøre det selv?

Umiddelbart tænker jeg "nej" til flytning af installationer, men den her stikdåse er "installeret" med en løs leding klipset langs loftet. Dvs. det er vel - teknisk set - ikke meget anderledes end at flytte en lampe med en lang ledning fra den ene ende af stuen til den anden? I kan se stikkontakten her, og hvordan ledningen bare kører "løst" (udover en massiv mængde maling) langs loftet:
Og I kan se hele opstillingen her:

Så det er vel "bare" at skrue boksen (grøn) ud af væggen, løsne ledningen (grøn) fra malingen, trække den til den nye placering (gul), skrue den ind i væggen igen og re-klipse ledningen. Teknisk set behøver jeg faktisk ikke engang at skille noget ad, hvis jeg installerer boksen på "køkken"-siden, og lader den ekstra mænde ledning være bag køleskabet hvor ingen ser det (der kommer alligevel et hul i væggen mellem køkken og gang til vandinstallationen, så kunne sagtens trække el-ledningen fra vaskemaskinen igennem der også).

MEN - i er meget klogere end mig, så hvad tænker i? Ville i gøre det selv, eller er jeg nødt til at ringe efter en elektriker?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du ikke bare få forsynet din stikkontakt med jord? Det er ikke sikkert, at din stikkontakt i køkkenet er forsikret med den nødvendige størrelse sikring. Det er aldeles ikke som at flytte en lampe og forsyne den med en længere ledning. Det er indgreb i den faste installation, og du må ikke selv lave det. 


fase

Du skal ikke spørge så meget. Vi kan ikke give dig lov til at lave autorisationskrævende arbejde. Var det mig havde jeg nok bare gjort det. Noget andet - det er ikke lovligt at have "jordstik" der ikke er tilsluttet korrekt. Der er 2 muligheder - enten få etableret jordforbindelsen eller udskifte stikkontakterne til typen uden jordhul.


Søren O

Vaskemaskinen skal tilsluttes en stikkontakt eller anden tilslutning med jord ellers er vaskemaskinen ikke tilsluttet korrekt. 


fase

@ S. Fabrin: Det lyder umiddelbart som et større arbejde at trække nyt jord gennem de gamle rør til det stik der allerede er der? Og så skal jeg i hvert fald have en elektriker ind over. Den ledning jeg vil flytte er en nyere installation på samme sikring som lys+mekanisk sug i WC'et samt Køleskabet (Ovn + opvask + øvrigt lys etc. kører på en andre sikringer). Det ser sådan ud:

Tænker umiddelbart godt det kan trække en vaskemaskine også?

@ Søren O: Mit spørgsmål lød mere på om det egentlig er autorisationskrævende at flytte boksen? Det er jo ikke umiddelbart en "fast" installation? Jeg mener, ledningen sidder løst med kabelklips. Det er jo "bare" at skrue boksen ud, hive 12 kabelklips ud, og sætte dem ind i et andet sted? Hoveddelen af "installationen" (og særligt det stykke hen mod HFI-relæ'et) rører jeg slet ikke ved. 

Så det er mere teknikaliteterne omkring lovlig/ikke lovlig jeg er i tvivl om.


Mht. det falske jordstik, overvejer jeg bare at lukke det af med en blænddæksel - jeg bruger det alligevel ikke, da det ikke virker, og har en lidt dum placering. Sådan som det er "installeret" nu, er lidt komisk i sig selv:Den blå ledning (0) går - så vidt jeg kan se - om til stikket på den anden side:

Men ja, det er egentlig bare noget klamp som det er nu, og tror faktisk det er en "rigtig" håndværker der står bag det. Deraf min modvilje til at ringe efter en "autoriseret"   

Apropos - der skal ikke forsynes med nogen "længere ledninger". Ledningen er lang nok i sig selv som den er nu. Den skal bare rykkes fra en væg til en anden

Annonce

Du skal bare flytte den som du selv beskriver, men stikkontakt skal ud i samme rum som den skal bruges. Om du skiller det ad uden at tage kabel ud eller du skiller det ad for at tage skruer ud gør ingen forskel. Husk at afbryde og kort kablet op og gør den fast ( ikke gør den løs   se senere) så det ser ordentlig ud igen. 

Det er ikke lovligt selv om du tolker det som (ledning sidder løs med kabelclips) Jeg ville bruge sætningen ledning sidder fast med kabelclips og maling,  stikkontakt sidder fast med skruer ind i væggen.
Det er autorisations krævende arbejde. Det er ikke en tilledning ( blød lampeledning) du arbejder med men en kabel til fast installation. 

Der hvor der er en undtagelse i loven er at man må udskifte eksisterende stikkontakter.

Den installation med blå og brun igennem væggen til stikkontakt på den anden side af væggen er helt normalt. Naturligvis virker den ikke når den brune ledning ikke er samlet oppe i afbryderen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak Erik . Det var en fin forklaring, som egentlig giver meget god mening.

Jeg hiver lige det her gamle emne op igen. Vaskemaskinen er (lovligt) installeret, og virker, og det hele er fjong på den konto .

Der er dog stadig den løse ende med stikkontakten der ikke virker. Jeg tænker dog umiddelbart det må være et easy fix. Her er mit nuværende setup:

De 2 kontakter sidder på hver sin side af en væg, men er forbundet sådan som det er tegnet. Kontakten i udu er den nederst til højre på tegningen.

Her er nogle "rigtige" billeder af situationen:

Stikkontakt til højre (øverste virker, nederste virker ikke):

Stikkontakt til venstre (virker):


Vil jeg blot kunne trække den brune ledning (th) igennem samme hul som den blå, og tilslutte den i hullet ved siden af den hvide (tv)?

Såfremt det virker, ender jeg nok med at skifte "jordstikket" ud med en i typen "u. jord", så det hele er som det skal være 

Ja, selvfølgelig virker stikkontakten til højre ikke. Den mangler en fase. Kontakten øverst til højre ligner en kontakt og er så ikke en stikkontakt. Du har tegnet en nul fra venstre side til stikkontakten i højre side, men hvor er fasen? Er de to stikkontakter og afbryderen til venstre på samme gruppe. På det nederste billede ser det ud til, at den ene nul er forbundet til jordklemmen. Prøv at sætte den sammen med den anden sorte. Hvorfor trækker du nullen gennem væggen i stedet for at trækken en nul gennem det rør hvor de to grå/hvide ledninger kommer ud af. Det ser lidt hjemmebrygget ud.


fase

"Du har tegnet en nul fra venstre side til stikkontakten i højre side, men hvor er fasen?"

  • Fasen (den brune) er ikke tilsluttet noget - den hænger bare ud i "kontakten"/lysafbryderen ovenfor uden at gøre noget.

"Er de to stikkontakter og afbryderen til venstre på samme gruppe." 

  • Teknisk set er kontakten vel ikke rigtig på nogen gruppe lige nu da fasen ikke er tilsluttet? Men tilslutter jeg fasen til den anden kontakt (om muligt) vil de jo sidde i serieforbindelse = i samme gruppe. Afbryderen øverste til højre er også på samme gruppe, men kører på separate ledninger.

"På det nederste billede ser det ud til, at den ene nul er forbundet til jordklemmen. Prøv at sætte den sammen med den anden sorte. 

  • Tror ikke det er en jordklemme - det ville ikke give mening, da der ikke er noget jord i stikket, eller? Derudover står der blot et "N" nedenunder begge indgange. Her er et bedre billede:Som jeg har forstået det med de "nyere" kontakter (dem med trykknapperne), er det meget normalt at der er 2 huller til hver fase/0/jord til at lave serieforbindelser med, så man er fri for at putte dem i samme hul. Så tænker egentlig 0'eren sidder okay? - det er bare fasen der mangler. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl

"Hvorfor trækker du nullen gennem væggen i stedet for at trækken en nul gennem det rør hvor de to grå/hvide ledninger kommer ud af."

  • Jeg har ikke rørt noget endnu - det er sådan det så ud da jeg åbnede. Men umiddelbart er det lidt det samme hul det hele. Det ser således ud fra venstre side:Og sådan fra højre:Dvs. den blå ledning (0) går hele vejen igennem væggen fra den ene kontakt til den anden, mens de 3 hvide ledninger (faser; th+tv) + den sorte (0; tv) fortsætter opad hen mod tavlen. Den brune ledning (fase, th) er så den der rigtignok mangler et "hjem".

Kan jeg ikke trække den brune ledning samme vej som den blå og serieforbinde den højre kontakt med den til venstre, som sådan?:

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også