Bedre træk i skorstenen på fem minutter.

I alle de 30 år vi har haft vores sommerhus, har der været meget meget dårlig træk i skorstenen.

Kunne ikke brænde uden askeskuffe stod åben.

Ny brændeovn (Thermatech) for ca 8 år siden hjalp ikke på problemet.

Skorstensfejer foreslog en ny skorsten der gik direkte fra ovn og op på taget.

Men jeg kunne ikke lige overskue, at skulle til at banke den udvendigt murede skorten ned.

Vi levede videre med problemet, og engang i mellem læste jeg om andres problemer med dårlig træk i skorstenen.

Skorstensfejers forslag var nok eneste løsning, og den vil have virket ved jeg nu, men have kostet en masse penge og besvær.

Her i efteråret 2018 sidder jeg så igen og læser om skorstene og dårlig træk, og der falder jeg over en artikel om renselemme på nye skorstene.

De har ud over lemmen der sidder udvendigt også en lem på inderkernen.

Jeg havde aldrig skænket det en tanke, at det var der problemet kunne være.

Jeg gik ud og kiggede på sagen. jeg kunne få hele min arm ind i hulrummet mellem den murede skorsten og inderkernen. 

Fik sat et stykke tyk rockwool i hullet på inderkernen så det sluttede tæt.

Jeg blev noget overrasket, nu virker lortet sgu.

15-20 minutter efter optænding lukker jeg askeskuffen

Luftventilen som altid har stået maks åben, skal nu justeres alt efter hvor meget det blæser udenfor.



2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dårligt træk kan nu også være god isolering af huset. Mit sommerhus er så tæt, at en tændt emhætte får brændeovnen til at gå ud. Bruges de samtidigt, skal jeg linde et vindue et sted.


 

Den utætte renselåge har jo simpelthen virket som en slags "trækstabilisator/falskluftspjæld" 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis