Gulvvarmen varmer ikke efter ny ekspansionsbeholder

Hej.

Vi har i torsdags fået installeret ny ekspansionsbeholder, da den gamle var defekt. Jeg er ikke sikker på om dette kan være relateret til vores problem; nemlig at vires varme i gulvet pludselig er forsvundet. Temperaturen på fremløb lå før på 32 grader ca. Nu ser jeg at den er faldet til 24-25 grader. 

Ventilerne er åbne og lysene indikerer at følerne efterspørger varme, men det er tydeligt at mærke, at rørene i gulvet, hvor der plejer at være varmt er piv koldt i bryggerset. 

Det er Viessmann Vitodens 300 fyr med Roth gulvvarme. 

Det er varme på 1. salen, som kører med alm radiatorer.

Jeg ved absolut intet om det, så håber nogen måske har et bud på hvad der kan være sket.

Tilføjelse: der er varmt rør fra fyret til fremløbet.

Kolde hilsener herfra

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har ret sikkert et problem med luft. Prøv i første omgang at slukke for begge cirkulationspumper, og tjek udluftningsskruer for luft. Disse udluftninger et typisk placeret på de højeste steder i systemet. Herefter starter du pumperne igen. Hvis der er luft i luftskruerne kan det hjælpe at gentage processen nogle gange. Sørg nu for at trykket i dit anlæg hele tiden er i orden (ca. 1,5 bar).

Hvis denne proces ikke hjælper er det lidt mere kompliceret -så skriver du lige igen.



Søren O

Hej Søren,

Tak for dit svar. Jeg tror stiften på termostaten havde sat sig fast. Efter at have massageret den lidt er temperaturen nu steget til 35-38 grader. Jeg har skruet lidt ned igen, da jeg har læst at gulvet max må være 27 grader og det svarer til ca 38 grader max i fremløbet.

Jeg kunne dog også godt have systemet mistænkt for at have luft, da det melder fejl på nogle udgange sporadisk: den blinker i error, output og en specifik kreds.
Kunne det være når der kører luft gennem systemet?

Hvordan skal skruerne være? Fuldt åbne?

Almindelige luftskruer skal være lukkede når der ikke luftes ud. Nogla automatiske luftudladere har et lille dæksel der normalt skal være løsnet for at luftudladeren virker. På fordelerrørene til gulvvarmeslangerne er der normalt automatiske luftudladere.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis