nyt gips loft i 70'er parcelhus; dampspærre og el.

Hej alle LDS'er

Er i gang med at renovere et parcelhus fra '73. Der var gammelt rustikloft der var skudt direkte på spær, med alukraft nedenunder, kablerne ligger ovenpå alukraft. Isoleringen bliver holdt oppe med galvaniseret tråd.

Planen er at montere dampspærre på spærene og derefter forskalle til gips pr 30cm. 

Dertil har jeg så et par spørgsmål. 

1. Der er en gammel loftdåse af metal. Er det nødvendigt at udksifte den med en PL dåse? Kan jeg købe en kabelkrave til dampspærren og bare trække kablet igennem det uden yderligere?

2. Er det nødvendigt med 2 lag gips? Må det godt være GDS plader? Tænker på skivepåvirkning og revnedannelse. Kan der males direkte på gipsspladerne efter de er blevet spartlet ved skruehullerne og kantsamlingerne? Eller skal der først filt på?

Tak på forhånd, og glæder mig til at læse jeres svar.

Venlig hilsen

Boris

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

fik ikke lige vedhæftet et billede, men det er tilføjet nu :-)

Træk dine kabler ned under dampspærren. Opsæt evt. nye loftdåser. 

Det med gips vil du nok opleve er religion. Jeg har f.eks. et lag limet fibergips. Flere jeg kender har et enkelt lag alm gips som bare er spartlet og malet. Det holder fint uden revner. Andre siger at revner er uundgåelige uden der er 2 lag gips. 

Ligeledes kan du sikkert godt male direkte på gips med spartlede samlinger. Andre vil bruge filt, imens jeg foretrækker den fuldspartlede qua jeg har gibergips. Den sikre er sikkert at gå med 2 lag gips og fuldspartle pladen. Men arbejdet er jo så også det større. 

Ét lag GDS- gips er fint. Har den løsning på næsten alle lofter i vores hus, og det er intet problem. Har endda fået renoveret hele loftrummet + nyt tag. Ingen revner. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hvis du vil bruge limet firbergips, så skal der IKKE være spartelkanter. Den overskydende lim som kommer ud som en lille pølse hugges af med spartel f.eks. dagen efter limning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også