HPFI relæ slår pludseligt fra uden nogen umildbar grund - Hvad gør jeg?

Hej

Jeg oplever et problem med at min HPFI afbryder pludseligt slår fra. Det startede tilbage i november 2018, hvor vi overtog huset. Den første nat vi sov her, så var relæet slået fra om morgenen. Vi tændte igen og undrede os meget. Det samme skete 2 uger efter, hvor det slog fra om aftenen. Igen skete det så to uger efter natten til d. 24 december. Vi fandt så ud af at relæet var ulovligt, da det var et FI relæ, dette blev så skiftet i januar 2019 og vi troede dette var løsningen. Indtil i aftes d. 23. marts 2019, hvor relæet pludseligt slog fra igen... :( 

Jeg kunne som de andre gange gå ud og slukke for grupperne, tænde relæet og tænde for grupperne en af gangen uden at relæet slog fra igen. Derfor kan jeg ikke umildbart fejlsøge problemet, da det kan være i hele huset.

Er der nogen der har en løsning på hvad det kan være, eller har oplevet noget lignende? Det kan også være der er nogen som er en ide til hvad jeg bør gøre som næste step..?

- Henrik 

Hej Jeg oplever et problem med at min HPFI... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, men det var et FI relæ som sad på eltavlen. Går da ud fra den beskyttede alle grupperne. 

Vi må nok hellere få fat i en elektriker. 

Og denne gang få fat i en erfaren elektriker ...........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det vil jeg forsøge. Tak for jeres hjælp. 

Et FI relæ kan sagtens være monteret så det beskytter hele installationen ( det der ikke er jordforbundet beskyttes ikke godt nok ). 

Det ses på billedet at det er et 0,1 A fi relæ. Det vil sige at det slår fra ved en fejlstrøm på 100 mA Altså omkring 3 gange det som et HFI / HPFI slår fra ved. 

Men for at den overhovedet har virket skal der være jordspyd på med overgangs modstand bedre end 300 ohm. Så det er der sikkert blevet lavet til vaskemaskine m.m.  

Det er ikke korrekt at det var i 1975 at jordspyd blev standard. Jeg kom i lære i 1967 og vi bankede mange jordspyd ned, netop til de 300 ohm.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 24-03-2019 19:31:16


Det er ikke korrekt at det var i 1975 at jordspyd blev standard. Jeg kom i lære i 1967 og vi bankede mange jordspyd ned, netop til de 300 ohm.

 Jeg skrev ikke at jordspyd blev standard, jeg skrev bare at kravet om jord i hele installationen var krav i 1975 Ikke før. Det kan godt være du har trukket til vaskemaskine og andre hvidevarer, men nok ikke stikkontakter i 1967 ;-)

Elmand skriver ,,,,,Et FI relæ kan sagtens være monteret så det beskytter hele installationen ( det der ikke er jordforbundet beskyttes ikke godt nok ). Sagt direkte , det er noget vrøvl , det er KUN de brugsgenstande der er jordet som er beskyttet af FI afbryderen , alt anden overgang på ikke jordforbundet brugsgenstande er livsfarligt da personen får mindst 0,1 A igennem sig og da Fi afbryderen er noget træg til at koble ud , i forhold til HPFI afbryderen så kan det være en dødsfælde , en falsk tryghed.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Karl Smart:

 Du har naturligvis ret. Og jeg skriver også Det der ikke er jord forbundet beskyttes ikke godt nokMen du gik måske allerede i panik i første sætning   

Men det var et svar på at der blev skrevet at der skulle monteres om når man fik skiftet til HPFI. Og det behøver ikke at være tilfældet. 

Og til poelsemanden: Det var langt senere at der blev krav om Jordledere i hele installationen. Omkring 1990 

  I 1975 ændredes kravet fra jordforbindelse til 1 stikkontakt i køkken ( som skulle have skråt stille huller så andet ikke kunne monteres ) til at alle stikkontakter i køkken skulle have jord. 

Men det er stadig 1975 der er skilledato for husets alder om man har lov at udvide med 2 stikkontakter uden at lave jordforbindelse.

Men det er stadig

Men det er stadig


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis