Sløv ovn

Hej

Vores ovn er ifølge operatøren (konen) blevet langsom til at varme op og det tager altid længere tid end angivet på det der skal tilberedes.

Hun siger at den "normalt" tager max 15 minutter om at varme fra stuetemperatur til 200 grader.

Har prøvet at tage tid og nu tager den 24 minutter om at nå op på de 200 grader fra "kold"


Tænkte at sådan en ovn er jo ikke så kompliceret så jeg kunne sikkert sagtens regne ud hvad der var galt.

Ovnen er 10+ år så det er ikke fordi den ikke har nået en alder hvor det kan forsvares at skifte den.


Det jeg har fundet ud af er at der er 4 varmlegemer i ovnen. (2 i toppen til grill, et i bunden til bundvarme og et som er en ring rundt om blæseren inde bagerst i ovnen)

Når den kører varmluft så er det kun varmelegemet som er ved blæseren som får spænding.

Temperaturen i ovnen stiger på 10 minutter fra 20 til 150 grader, hvilket er ok, men så tager den lige 14 minutter om at komme fra 150 til 200 grader.

Har målt at varmelegeme får spænding og når jeg måler strømforbrug i serie med varmelegemet så ser jeg at det starter ud med at der går 6.2 ampere, dette tal falder så langsomt og når vi når 200 grader er det nede på 5.9 ampere.

Der er 214 volt over varmlegemet og det må jo betyde :

U * I = P : 214 * 5.9 ) = 1262 Watt

Når jeg ser på nettet så står varmelegemet på reservedelssider som et 1600 watt varmelegeme, men jeg er ikke 100% sikker på 2 ting.


1. Hvordan ender et 1600 Watt varmelegeme med at blive til et ~1300 watt varmelegeme 

Min lærdom om disse varmelegemer er at de blot er en tråd som i en lampe og at de er lidt som en glødepære...Enten virker de med mærkestrømmen eller også er de afbrudt. Min tanke er at er der nu flere "vindinger" i varmelegemet så kan 1 af 4 måske være afbrudt ?


2. Vil de 340 "manglende" watt være nok til at "forsinke" ovnen så meget i at varme op.



Vi er egentligt glade nok for ovnen så kunne vi nu reparere den for de 400 et varmelegeme koster så ville vi egentligt gerne det. Ikke mindst fordi den i design passer med andre apparater vi har i køkkenet, men vil heller ikke gerne smide 400 efter et nyt varmelegeme, blot for at opdage at det også i realiteten kun er ~1300 watt og de 1600 watt som opgives er en "cirka" værdi.


 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du skal afgøre om de enkelte varmelegemer virker, skal du enten måle strømmen gennem dem, eller, hvad der nok er mere sikkert for helbredet, gøre ovnen spændingsløs og måle de enkelte varmelegemer igennem med et ohmmeter. Det gør du ved, at fjerne den ene ledning til varmelegemet og måle modstanden (husk at sætte ledningen på igen   ). Er modstanden meget stor, er varmelegemet sandsynligvis brændt over. Der er kun en "vinding" i hver varmelegeme. De manglende 340W er ikke årsag til den forlængede opvarmningstid.


fase

Jeg har målt spænding over varmelegeme til 214 volt, Varmelegemet er 35 ohm og jeg har haft mit amperemeter i serie med varmelegemet og der var et forbrug på omkring 6 ampere. (Har prøvet at lade den komme helt op på 200 grader, fordi jeg tænkte det kunne være at varmlegemet afbrød delvist ved 150 grader og strømforbruges så ville falde og dermed ville gøre det sværere for den at gå fra 150 til 200, men den bruger omkring 6 ampere hele vejen)


Har du andre ideer til hvorfor den er så langsom og specielt er hurtig nok til at nå 150 grader men så tager lang tid om at kravle op på de 200 grader.


Jeg kender godt Ohms lov, er uddannet elektronikmekaniker og udover at varmelegemet bruger mindre end dets rating, så kan jeg ikke forklare hvorfor den så tager længere tid om at varme op, det burde jo være simpelt nok at finde en fejl på sådan noget.


Har prøvet at måle de andre varmelegemer som så nærmest ikke er brugt, da hun næsten udelukkende bruger varmluftovn og de får godt nok spænding når man drejer på knappen, men ikke når den står på varmluft hvor det kun er dette ene varmelegeme som får spænding. De er forresten også i omegnen af de 33-38 ohm når jeg måler dem.


At de andre varmelegemer får spænding i andre indstillinger udelukker vel lidt at det er et brændt kontaktsæt i "knappen" og at f.eks det nederste varmelegeme måske skulle have være tændt også.


Ved du om det er normalt at varmluft indstillingen kun "tænder" for det ene varmelegeme rundt om møllen.


PS. Jeg har haft bagpladen af inde i ovnen ved blæser og varmelegeme og sikret mig at det ikke var fordi noget blokerede og fandt ikke noget og derudover får man også en gang varm luft blæst i hovedet hvis man åbner ovnen når den er tændt og opvarmet.


 

Jeg har endnu ikke prøvet at reparere en sådan ovn, men jeg ved, at min kone altid starter ovnen med over- og undervarme indtil temperaturen er opnået og først da kobler om til varmluftblæseren, idet hun hævder, at det dermed går hurtigere med at få ovnen varm.

Hvor mange Watt er der i dine varmelegemer for over- og undervarme?

efry skrev den 23-03-2019 20:01:28

Jeg har endnu ikke prøvet at reparere en sådan ovn, men jeg ved, at min kone altid starter ovnen med over- og undervarme indtil temperaturen er opnået og først da kobler om til varmluftblæseren, idet hun hævder, at det dermed går hurtigere med at få ovnen varm.

Hvor mange Watt er der i dine varmelegemer for over- og undervarme?

 Jamen som jeg husker det så er varmelegemerne i hhv top og bund også omkring de her 33-38 ohm.

Ovnen sidder på en 16A gruppe, så hvis P = U * I så må det betyde at man max han trække 3680 watt.


Men i varmluftovn indstilling er det jo så kun et varmelegeme på ~1300 Watt som varmer ovnen, mens "over og undervarme" funktionen jo bruger i hvert fald et overvarme og et undervarme element, hvilket jo må betyde at det teoretisk set går "dobeelt så hurtigt"

Måske jeg bare skal samle ovnen og bede hende om at bruge over/undervarme funktionen til at varme ovnen op og så kan varmluftovn funktionen tage over når den er varmet op.


Er ikke fransk mester i betjening af sådan en fætter, det er fruen som siger at den tager lang tid om at varme op, men omvendt, syntes jeg jo også 24 minutter til 200 grader er en del.

Har fundet sted der sælger et varmelegeme til omkring 300 så hvis der bliver for meget bøvl så kan jeg prøve at købe det og skifte. Det gamle er 12 år gammelt så egentligt er det vel ikke så ringe holdt af en ovn nu om dage...Specielt set i lyset af at den 99% af tiden sikkert kun har kørt med det ene varmelegeme.


 

din spænding er da lidt i den lave ende med kun 214 v over vml .Det er vel ikke sådan at der er en dårlig forbindelse i installationen

Annonce
jensen55 skrev den 23-03-2019 21:10:17

din spænding er da lidt i den lave ende med kun 214 v over vml .Det er vel ikke sådan at der er en dårlig forbindelse i installationen

Jeg kontrollerede lige lidt.

På udgangen af HPFI relæet i elskabet har jeg 219-220 volt ifølge mit billige måleinstrument.

Der er også 220 volt på klemmerne ind i ovnen og der er så nu 215 volt over varmelegemet så et eller andet sted i ovnen forsvinder 5 volt. Måske tab i ledningerne, de ser ikke voldsomt overdimensionerede ud.

Så er spørgsmålet vel om det der er sket er at spændingen ind i huset er faldt for ja, 220 volt er vel egentligt ikke det man burde forvente nu om dage med 230 volt officielt. (Eller også måler mit billige måleinstrument forkert...Har prøvet at sætte ledningerne sammen og der siger det ~0 ohm så det er ikke i måleledningerne spændingen forsvinder i hvert fald)



 

Når du nu er godt kendt med Ohms lov, og der forsvinder 5volt et sted, kunne du prøve at måle over diverse kontaktsæt for at se, om der skulle være et spændingsfald. 5 V og ca. 6 A giver en modstand på ca. 0,8 Ohm, som jeg ville tro er lige i overkanten. Det burde ligge i mOhm området. Så prøv om kontakterne trænger til at blive pudset med en glasfiberbørste, eller omskifteren skal skiftes.

Ved varmluft bruges kun ringvarmelegemet.


fase

Min ovn har en "hurtig opvarmning"-funktion.  Det kan være din også har det som så sætter fut i alle varmelegemer.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 23-03-2019 23:07:03

Når du nu er godt kendt med Ohms lov, og der forsvinder 5volt et sted, kunne du prøve at måle over diverse kontaktsæt for at se, om der skulle være et spændingsfald. 5 V og ca. 6 A giver en modstand på ca. 0,8 Ohm, som jeg ville tro er lige i overkanten. Det burde ligge i mOhm området. Så prøv om kontakterne trænger til at blive pudset med en glasfiberbørste, eller omskifteren skal skiftes.

Ved varmluft bruges kun ringvarmelegemet.

 Hej

Nå jeg fandt lige mit "lidt bedre" måleinstrument som havde været forlagt.


Viser sig at det var de, ellers normalt meget stabile klips jeg bruger til at forbinde med som åbenbart var lidt dårlige.


Med det andet måleinstrument med målepinde var der 220 både på indgangen og på varmelegeme.


Vi har samlet ovnen og tænker så har hun fået besked på at bruge "over/under" varme funktionen til at få ovnen "op i fart" og når den så er varm, så skifte til varmluft og så må vi se om det ikke kan gøre det.


Vi planlægger indenfor en overskuelig fremtid at tage tapet ned i køkkenet og lave murstensmønster og det kan godt være vi i den forbindelse så vælger at skifte ovn og mikroovn til noget nyt.

Jeg ved, fra tidligere roden med elektriciteten i huset at vi før i tiden havde nær 240 volt ind og nu har vi så "kun" 220, selvom det vel reelt set bør være mindst 230 volt og hvis vi er gået fra 240 til 220 volt så vil det jo også betyde at varmelegemet går fra at yde 1645 Watt til at yde 1380 watt (Med den nominelle spænding på 230 Volt skulle varmelegemet jo yde 1510 watt, så i forhold til nominel spænding får jeg jo egentligt 130 Watt mindre varme ud af det, hvilket jo logisk nok vil forlænge opvarmningstiden).

Men man kan vel dårligt ringe til elværket og klage over at man "kun" får 220 volt ind.


 

christiannielsen skrev den 24-03-2019 06:52:53

Min ovn har en "hurtig opvarmning"-funktion.  Det kan være din også har det som så sætter fut i alle varmelegemer.

 Ja, har set at visse ovne har dette.

Vores ovn er dog så "gammel" og "billig" at det blot er en mekanisk rotorkontakt som styrer hvilke varmelegemer der får spænding. Termostat delen og timer delen kan alene styre spændingen til denne kontakt og kan derfor kun afbryde for strømmen til de mekanisk valgte, varmelegemer og ikke individuelt.

De nyere (dyrere ?) ovne som kan det du siger, må næsten have en mere elektronisk tilgang til tingene, hvor der er et styrerelæ til hver varmelegeme så styringen kan tænde og slukke dem individuelt. På den måde kan den knalde op for flere varmelegemer mens den varmer op og når den så når eller nærmer sig temperaturen så kan den slukke for de ekstra varmelegemer.

Det er helt klart noget vi vil kigge på i vores næste ovn.

Kiggede faktisk lidt på ny ovn i går aftes og kan se at man også kan få en med farveskærm og wifi forbindelse og så kostede den kun ca. 7000 Kr. mere end en med tilsvarende funktioner uden wifi.

Gad godt vide hvem det lige er der tænker "Fedt, jeg betaler lige 7000 ekstra for wifi forbindelse"

De fleste varmluftovn varmelegemer jeg så, som lignede det i vores ovn (Men ikke passede) var forresten på 2100 watt, hvor vores "kun" er rated til 1600 Watt


 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis