Samle punkt for Fase, Afbryder og Lys?

Hej Alle,

Jeg vil gerne spørge alle jer dygtige elektrikere, hvad er den mest hensigtsmæssige måde med hensyn af samling af lys ledning, fase ledning fra tavle og afbryder ledning? 

1. Giver det bedst mening at samle fase ledning og afbryder i mur dåsen, ind i safebox eller på en forgreningsdåse i loftet? Jeg har mulighed for at lave alle 3 men vil høre hvad I synes giver den bedste mening?

Jeg synes at det måske giver bedst mening at man kører fase ledning fra tavlen til en forgreningsdåse eller 2 op på loftet og så køre afbryder og spots op til forgreningsdåse men vil høre hvad i synes?

På forhånd tak! :)


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt samler man 3-4-5 fase og nulledere i lampested i rummet. Men det kan også være i rummet ved siden af. Så kommer kabel fra lampeudtags dåsen hen til hen til spots. 

I en afbryder / stikkontakt skal helst højst have 2 kabler til da LK afbrydere / stikkontakt ikke kan tage mere end 2 af hver slags ledere. 

Jeg plejer at sige at antal forgreningsdåser i almindelig hus installation er omvendt proportionalt med elektrikers intelligens.





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 22-03-2019 20:29:54

Jeg plejer at sige at antal forgreningsdåser i almindelig hus installation er omvendt proportionalt med elektrikers intelligens.


 Det er noget af det mest nedladende og unuanceret jeg har hørt herinde på forummet. Hvor er det ærgerligt at du gør det til dit mantra.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du skriver ikke noget om, om  det er fra en ny installation eller en nuværende installation. Men hvis du ikke skal have ført fasen med videre i installationen, behøver du ikke føre den til afgrening til dine spot og kan dermed bare føre tændledning og nul samt en evt. jord til en dåse, hvorfra du forgrener til dine spots. Du skriver intet om, hvor mange spots det drejer sig om, og hvordan de skal placeres, så det er umuligt at give dig et entydigt svar på dit spørgsmål.

 


fase

Jeg opfatter det som at det er tilgangs kabel fra tavle, men ellers er der ikke meget at gå efter, derfor mit generelle svar, som så åbenbart af en anden opfattes " nedladende og unuanceret "

Hvilket jeg naturligvis slet ikke er enig i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Alle,

Tak for jeres input! Here er en tegning af tilbygning. Det er et nyt bygning!


Lys:

1. 2 spots til et skab

2. 7 spots i badeværelse

3. 1 loftdåse til lamp i loften i soveværelse

Afbryder:

1. Afbryder til soveværelse indgang skal styre spots på en afbryder of loftdåse på en andre afbryder.

2. En afbryder til badeværelse

3. 2 kroneafbryder på være siden af senge til styre loftdåse og et stik kontakt længere nede af vægen til et bord/nat lamp. (Afbryder på være side af senge vil være i en dobbelt modul indmuringsdåse med usb oplader.)

Jeg håber det giver mening nu?

På forhånd tak!



 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis