Kan defekt trykekspansionsbeholder give overtryk på brugsvand?

Hej

Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1-strengs varmeanlæg i et 2-plans hus med træpillefyr, og undret mig over hvor utætheden mon var. Efter lidt søgning herinde på LDS, så kunne jeg konstatere en defekt trykekspansionsbeholder (der kommer vand ud af ventilen når jeg trykke på stiften). Overtryksventilen som sidder lige over røgrøret ligner noget som er irret til, hvilket jo passer fint med at jeg ikke kunne finde ud af hvor vandet blev af - det har nok fordampet på det varme røgrør. Trykekspansionsbeholder bliver bestilt nu og skiftet. 

Vi har så et andet problem, som jeg vil høre om det kan være sammenhængende. Vores overtryksventil på brugsvandet, som sidder ved varmtvandsbeholderen drypper, men som regel kun når fyret kører, hvilket jo giver en trykstigning på varmerørerne. Jeg skiftede for noget tid siden overtryksventilen i den tro at den var defekt. Der gik kun kort tid før den nye også begyndte at dryppe. Kan det være kvaliteten der bare er for ringe, eller kan varmtvandsbeholderen være utæt, så den sætter tryk på brugsvandet når fyret er i gang?

På forhånd tak.

Hej Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Epoxymanden skrev den 23-03-2019 14:41:46

Forstår godt hvad du mener, men derfor gør det det ikke lovligt. hvor meget skade kan 7000-8000 liter vand på et gulv ikke udrette fremfor i et afløb. Så dårligt argument med spanen.

I ds 439 side 57 står alt det man skal vide. Hard core eller ej så er det ikke lovligt😉

 Der er vel normalt beton- flise- eller klinkegulv og gulvafløb i det rum hvor vvb´en (og spand) er installeret. Man kan vel dybest set betragte både spand og gulv som en stor tragt, hvor vandet så kan samle sig og løbe ud i gulvafløbet som har vandlås. Hvis ikke er det selvfølgelig fornuftigt at føre overløbsrør fra sikkerhedsventil til et andet rum med gulvafløb e.lign.    

Søren O skrev den 23-03-2019 17:32:23

Frank Chr: Vi vil gerne se noget på skrift der bekræfter din påstand.


 Det kommer Søren   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Stop nu frank chr. Der er en lovgivning på  området og den skal man følge. Det er problematisk at du rådgiver herinde uden at kende reglerne men læner dig op af andre... Vi blev tudet ørerne fulde på skolen om at overløbet skulle føres til afløb, og det er også det der står i anvisningerne .Jeg orker ikke at høre om den  spand mere.

hvad med væggene hvis der kommer så meget vand, tror du forsikringen dækker evt vandskade hvis de finder ud af at der ikke er orden i tingene.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Frank Chr. skrev den 23-03-2019 17:43:37

 Det kommer Søren   

 ..når Michael her engang kommer hjem fra ferie, arbejde eller hvad han ellers går og roder med - det er faktisk ham jeg bla. har mine oplysninger fra   http://www.mhes.dk/

Så var der længe ventet svar   fra en flink men travl mand. Jeg gider ikke gentage mig selv, så I kan selv læse svaret her bla. sidst i tråden. http://www.stokerforum.dk/index.php?topic=8079.0

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

så vil jeg gentage mig selv igen 😒

Taget fra ds 439

Udløbsledningen fra sikkerhedsventilen må ikke kunne afspærres. Normalt bør udløbsledningen have mindst sam-
me dimension som sikkerhedsventilens lysning. Den må ikke føres direkte på afløbsledning, men fx udmunde frit
og synligt over gulvafløbs vandspejl eller frit og synligt over tragt eller anden installationsgenstand med en tilhø-
rende vandlås. 

Hvor syntes du en spand passer ind?

Taget fra tjek på vandinstallationen.

  

Læs punkt nr to. Hvad tror du der kan ske hvis en slange for et knæk og lukker helt af ?

Det er jo lodret løgn det han siger. 



 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Sikkerhedsventilen skal monteres i uafspærrelig forbindelse med beholderen og anbringes, så deres funktion let kan afprøves. Udløb fra sikkerhedsventiler udføres og placeres således, at afblæs ningsevnen ikke mindskes og således, at bortledning af overskydende vandmængde kan foregå synligt og fare frit.
Monters der rør eller slange fra sikkerhedsventilen til afløb, skal lysningen i rør/slange være mindst samme størrelse som lysningen i sikkerhedsventilen.

Der står intet, absolut intet om, at en spand lovligt kan bruges til afledning af vand fra en sikkerhedsventil. Tvært i mod står der, at bortledning af overskydende vandmængde kan foregå synligt og fare frit.


fase

Argh.. jeg tror nu ikke at vedkommende fylder folk med løgn  

Citat: "Hvorvidt det ender synligt over en tragt forbundet til kloaksystemet via en vandlås, synligt over gulvet i et rum med gulvafløb, synligt i en spand i et rum med gulvafløb el. lign. er i den sammenhæng ligegyldigt.
Der kan dog være andre regler der spiller ind, herunder hvilken version af bygningsreglementet der gælder for det pågældende rum"

Da vi fik installeret pillefyr for 5 år siden af en aut. installatør, blev vores combi-vvb koblet sammen med kedelanlægget via en 3-vejs motorventil (vvb-prioritering). I den forbindelse blev der osse monteret ny 10 bar sikkerhedsventil på vvb´en, (da den gl. sikkerhedsventil vist kun var på 6 bar) og der blev ikke lavet overløb, så sikkerhedsventilen lukker altså her vand ud drypvis i en spand. Varmtvandsbeholderen hænger iøvrigt på væggen i bryggerset hvor der er gulvafløb i modsat ende af rummet - glemmer jeg at tømme spanden, løber vandet blot over kanten, hen af gulvet og ned i gulvafløbet uden at forvolde nogen skade. 

Ps. Det var iøvrigt Søren Oldenborg´s vvs-sven (Svend) fra firmaet her https://www.dvcenter.dk/ der installerede hele herligheden. 

Pps. Ved pillefyret i fyrrummet blev der selvfølgelig osse monteret (2,5 bar) sikkerhedsventil, her blev der til gengæld lavet overløb i kobberrør (hvor udmunding så er skåret skråt), der ender 10 cm over betongulv, i fyrrummt er der 2 m til nærmeste gulvafløb. 

Epoxymanden skrev den 27-03-2019 00:03:35

Hvad tror du der kan ske hvis en slange for et knæk og lukker helt af ?

Det er jo lodret løgn det han siger. 


 Så tænker jeg at slangen enten vil rette sig selv ud igen, eller revne så der løber koldt vand ud - 10 bar er trods alt meget.    

Stop nu frank chr.

Fordi nogle hardcore vvs bøjer reglerne eller laver sine egne gør det dem ikke lovlige. Og jo så fylder de dig  med løgn😒

Det er skræmmende, selv om det står på skrift tolker du det på din egen måde fordi du vil ha ret. Du benægter hårdnakket at reglerne gælder på området fordi andre siger noget andet.  Har du overhovedt den fornødne viden på området?  Eller er du bange for at tabe ansigt?

jeg er sådan set fuldstændig ligeglad med hvordan folk laver deres overløb eller hvordan du har fået lavet dit og om du bruger spand eller andre gør. Jeg siger bare ar det ikke er lovligt.



 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også