Kan defekt trykekspansionsbeholder give overtryk på brugsvand?

Hej

Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1-strengs varmeanlæg i et 2-plans hus med træpillefyr, og undret mig over hvor utætheden mon var. Efter lidt søgning herinde på LDS, så kunne jeg konstatere en defekt trykekspansionsbeholder (der kommer vand ud af ventilen når jeg trykke på stiften). Overtryksventilen som sidder lige over røgrøret ligner noget som er irret til, hvilket jo passer fint med at jeg ikke kunne finde ud af hvor vandet blev af - det har nok fordampet på det varme røgrør. Trykekspansionsbeholder bliver bestilt nu og skiftet. 

Vi har så et andet problem, som jeg vil høre om det kan være sammenhængende. Vores overtryksventil på brugsvandet, som sidder ved varmtvandsbeholderen drypper, men som regel kun når fyret kører, hvilket jo giver en trykstigning på varmerørerne. Jeg skiftede for noget tid siden overtryksventilen i den tro at den var defekt. Der gik kun kort tid før den nye også begyndte at dryppe. Kan det være kvaliteten der bare er for ringe, eller kan varmtvandsbeholderen være utæt, så den sætter tryk på brugsvandet når fyret er i gang?

På forhånd tak.

Hej Jeg har længe gået og efterfyldt vores 1... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Konklusion: 

Sikkerhedsventil på fyret ( radiator vand ) Må kun dryppe hvis du har fået for meget vandtryk på fyret, og så kun i en kort periode da vandtryk så stabilisere sig. Den kan dryppe hvis ekspansions beholder er defekt, idet denne skal optage den øgede volumen som radiatorvand får når det opvarmes. 

Sikkerheds ventil til brugsvand ( varm vandsbeholder ) Skal dryppe hver gang der er taget af det varme vand. Det er oftest sammenfaldende med at fyret starter, da der jo så er behov for at varme op til næste gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Epoxymanden skrev den 22-03-2019 19:11:36

Det er et lovkrav at Sikkerhedsventilen er ført til afløbEn spand er ikke godkendt til dette formål. Og så skal det laves i fast rør, ikke noget med vandslange..

Det kan fint monteres både rør eller slange fra sikkerhedsventilen til afløb, dog skal lysningen i rør eller slange være mindst samme størrelse som lysningen i sikkerhedsventilen.  Afløb behøver altså ikke være et kloakafløb, det kan udmærket være en spand eller et gulv, kravet er blot at afløb kan ske synligt og fare frit. 

Ps. Hvem gider osse snuble over 3 - 4 m rør eller slange til nærmeste kloakafløb.   

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er lodret forkert det du skriver franck chr. Overløbet må ikke laves i slange, det skal være fast rør. Og det er lige meget om lysningen er den samme eller større. 

Og en spand er stadigvæk ikke godkendt. Hvis der sætter sig skidt i Sikkerhedsventilen på brugsvandet og vandet pisser ud  i en spand, hvad så når denne er fyldt? Mulig Vandskade, vandet bliver ved med at løbe for, vandværket løber ikke bare tør. 

Jeg syntes det er  skræmmende at du fortolker reglerne på din egen måde og tilsidesætter lovgivningen på området.

Ps. Så må man se hvor man går hvis man ikke vil snuble i tre fire meter rør.😒


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg tror tråd starter har fået svar. 

Uanset om den lange er en slange

eller et rør der er løbet tør- 

  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Epoxymanden, Hvordan vil du opdage en (måske periodevis) defekt sikkerhedsventil? Er du heldig ser du måske der løber vand ud i (kloak)afløbet fra vvb´en - er du uheldig opdager du det kun når vandregningen kommer, tjekker du afløb og vandmåler hver dag? Derfor er spande-metoden ret god, man vil ret hurtigt opdage en defekt sikkerhedsventil, og iøvrigt ifølge mit bagland fuldt ud lovligt. 

Ps. Er der ikke (kloak)afløb i samme rum som vvb´en, kan spande-metoden muligvis være en K3´er. Men det er jo fordi der netop enten mangler (kloak)afløb eller vvb´en er installeret i et forkert rum.  

  

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Frank chr. Tror ikke du helt er klar over hvordan et overløb fra Sikkerhedsventilen skal laves/ende. Røret skal slutte over afløb så evt. Dryp kan ses. Så er din spand også overflødig.

Det er da fuldstændig underordnet hvordan jeg gør herhjemme, det er den enkeltes ansvar at holde øje med installationen. 

Nu ved jeg ikke hvem dit bagland er, men bekymrende at de mener det er ok.

Hvis jeg lavede den på arbejde, så fik jeg lov til at lave det om.


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Så præciserer jeg lige det med "overvågningen" hvor mange liter vand kan der ved en defekt sikkerhedsventil mon nå at løbe ud i kloakafløbet, om natten til man står op om morgen (7-8000 liter) trods synlig udmunding og måske - måske ikke ser det fosser ud med vand inden man fx. tager på job.? Hvorimod, er der en spand under sikkerhedsventilen, vil man som regel straks opdage et vådt gulv.

Ps. Mit bagland er faktisk hard core vvs-installatører med fokus på pillefyr og vvb.      

Forstår godt hvad du mener, men derfor gør det det ikke lovligt. hvor meget skade kan 7000-8000 liter vand på et gulv ikke udrette fremfor i et afløb. Så dårligt argument med spanen.

I ds 439 side 57 står alt det man skal vide. Hard core eller ej så er det ikke lovligt😉


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

om natten til man står op om morgen (7-8000 liter) trods synlig udmunding og måske - måske ikke ser det fosser ud med vand inden man fx. tager på job.?

Hvor meget vand kan der så løbe ud, når vandet begynder at løbe, når du lige er gået ud af døren for at tage på arbejde for slet ikke at tale om at tage på ferie. Din argumentation virker ikke logisk, synes du?


fase

Frank Chr: Vi vil gerne se noget på skrift der bekræfter din påstand.



Søren O
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også