Indmuring af kloakgennemføring, hvordan?

Følg tråden
EnGut
EnGut
EnGut EnGut

Hej

Jeg skal snart i gang med at lave murgennemføring til kloak i eksisterende sokkel. Jeg har valgt en murbøsning med grus til indmuring, men hvordan gør jeg lige det? Hvilken type mørtel og hvor meget større end bøsningen skal jeg lave hullet? 

110x240mm murbosning med grus

Er der nogen tricks? jeg har svært ved at finde noget på nettet om dette.

På forhånd tak

/Gut

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Når det er i sokkel ville jeg bruge sand og cement 6:1 eller støbemix 10:1 ( ret svag blanding 9) 

Hullet i sokkel behøver teoretisk ikke at være meget større end murbøsning. Men i praksis er det bedst at der er noget større hul, fordi murbøsning skal følge kloakrørs fald og retning. Altså hugge hul ( måske 10-12 cm større  diameter  ) og få kloakrør lagt med murerbøsning udenpå så det er kloakrøret der bestemmer retning og ikke din indmurede bøsning. Så udfyldes hullet bagefter  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
EnGut
EnGut
EnGut EnGut Trådstarter

Mange tak for svar.

Behøves en gennemføring overhovedet? Kan man fylde nøjes med at flyde ud med cement eller bitumen omkring et alm. rør?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Når røret er lagt, kan du mure det fast med sokkelpuds.

fase
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det er udmærket at mure det fast, men ofte kaster man bare sand ned omkring ude fra og indefra. Så ligger røret fint og sokkel er lige stærk selv med at hul igennem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.