Gør varmt vand en forskel?

Hej med jeg, i plejer at være kloge.... og jer typen som gerne vil spare mest muligt: derdor:

Nu har jeg i forbindelse med mmit nye badeværelse også fået sat vandmåler på, hidtil har det bare været "inkluderet i huslejen". 

Hvilekt jeg også synes er fint fo nogle sviner sgu men  vandet ! MEN!....

Hvad skal jeg regne med i udgift? Hvad koster et toiletskyl fx? jeg kan ikke rigtig forholde mig til en pris pr kubikmeter + afgitft ?

Jeg bor i Holbæk Kommune, hvis det hjælper.

JEg går meget ind for sådan noget med miljø, og ikke vandspild og jeg har lige fået nyt toilet, derfor jeg gerne vil vide hvad det REELT koster når jeg skyller noget ud - både "stort og småt"?



8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1000 liter = 1 kbm

Lille skyl mellem 3 og 4 liter

Stor 5-7


 

Prisen for vand incl. rensning og de forskellige afgifter kan du finde på Holbæk forsynings hjemmeside. Du har formentlig fået din afregning for 2018, hvor den samlede pris for vand er anført. Et nyt toilet bruger ca. 2L eller 4L vand for lille eller stort skyl. Det svarer til 0,002 mhenholdsvis 0,004 m3. Der, hvor jeg bor. ville det ca. koste 7500*0,002=15 ører for et lille skyl og 30 ører for et stort skyl. Sæt dine egne priser ind. 


fase

Hos os i Furesø kommune koster en m3 vand 56,- incl alle afgifter.

Lille skyl (4 l.) 0,22 øre

Stor skyl (7 l.)  0,39 øre


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 21-03-2019 08:47:11

Hos os i Furesø kommune koster en m3 vand 56,- incl alle afgifter.

Lille skyl (4 l.) 0,22 øre

Stor skyl (7 l.)  0,39 øre

 Tror du ikke, at din pris er 0,22 kr. og 0,39 kr. i stedet for ører?


fase

Der er meget forskel på hvor meget vand en " bolighed" bruger. Som tommelfingerregel kan du regne med 30-40 m3 vand pr. person årligt.

Prøv at holde øje med din vandmåler, og aflæs + skrive ned f.eks. hver den 1. I måneden.


Søren O

Hvis man virkelig er hardcore miljøbevist inkluderer man fx. regnvand til toiletskyl - selv om den økonomiske besparelse nok er til at overse.   

Man skal lige huske, at der skal betales afledningsafgift for det regnvand, du bruger til at skylle ud i toilettet. Det er normalt en del højere pr.m3 end selve udgiften til vand. Dertil kommer at der skal være helt klar adskillelse mellem regnvand og drikkevand.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis