Svagt lys i pærer.

Følg tråden
Besto
Besto
Postnr: 2640
Besto Besto

Hej

Jeg har en  loftlampe, som i vores gamle hus lyste med meget kraftigt lys. Nu har jeg sat den til i vores nye hus, men nu er der kun svagt lys i pærerne. Har prøvet at rode med ledningsmonteringen i lampen, men det ændrer ikke noget.

Kan det være, at der er noget galt i loftudtaget, så der kun kommer 110 volt ned til lampen? Kan det få pærerne til kun at lyse svagt. Det er glødepærer. En LED vil overhovedet ikke tænde i den.

Benny

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Du må komme med et billede af loftudtaget..................

Elektriker gennem 45 år .
calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Besto
Besto
Besto Besto Trådstarter

Det er et ganske almindeligt udtag til drejestikpropper. Har prøvet med en anden lampe, som jeg også har prøvet i et andet loftudtag. Den lyser mindre i det her end i andre.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Så er sagen jo klar, der er noget galt med udtaget. Men hvad der er galt er svær at gisne om. 

Er der lysdæmper foran dette udtag, som måske er justeret til en lav maks. belysning ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Besto
Besto
Besto Besto Trådstarter

Nej, der er ikke lysdæmper foran udtaget - med mindre, det ligger indbygget oppe på loftet. Der er kun en afbryder nede i stuen.

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Der ligger ikke lysdæmper oppe ved udtag. 

Så der må være nogen dårlig forbindelse, selv om det sjældent er så konstant som dette tilsyneladende er. 

Jeg kan kun foreslå at få en elektriker til at se på det.

m.v.h. Erik
Besto
Besto
Besto Besto Trådstarter

Takker...

Opfølgning. Afbryderne til loftudtagene ser ud som på billedet. Hvordan er kabelføring til disse? Vil de være nemme at skifte ud?

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700
christiannielsen christiannielsen

Det ligner jo ringetryk. Dvs lavvolt. Nogen kan tyde på at huset ikke har en helt typisk elinstallation. De må gå til noget relæ et sted. Det kan din elektriker gøre dig klogere på.

Følg gerne op her i tråden. Jeg er nysgerrig.

Besto
Besto
Besto Besto Trådstarter

Var på loftet og kiggge og fandt denne rede:

Der sidder noget, som kunne  ligne en lysdæmper:

Ledninger oveni:

Ledninger i bunden

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det er en dæmper. Prøv at montere din lampe og hold knappen inde for at se om den stiger og falder i styrke.

m.v.h. Erik
christiannielsen
christiannielsen

Det er som skrevet lavvolt ringetryk der sender styrespænding til relæer og muligvis dimmer. Dvs spændingen i lampeudtaget er begrænset af dæmperen.

Du kan ikke forvente at lave om i den installation uden at skal trække passende ledninger ud til dine lampeudtag.

Besto
Besto
Besto Besto Trådstarter

Mysteriet løst. Der sidder en dæmper monteret - hvad jeg ikke vidste var betjeningen af den. Den fandt jeg på nettet ved at søge på teksten på det lysdæmperrelæ, jeg fandt på loftet. Holdes trykknappen inde i mere end 0,4 sekunder ændrer man dæmpningen af lyset. Faktisk skidesmart - når man ved det.

christiannielsen
christiannielsen

Den dimmer mellem 12 og 30 volt så vidt jeg kan læse. 

Ah det er styrespændingen der kan være i det lag.

Besto
Besto
Besto Besto Trådstarter

Vejledningen  er her: http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/9894722_04.pdf

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Styrespænding er 12-30 volt Den kan dæmpe 40-400 VA ( Watt)

m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.