3 alm. afbrydere (i krydsfelt) til lysdæmpning. Hvordan?

I min gang har jeg LED spots som kan tændes / slukkes 3 forskellige steder i gangen (sidder i krydsfelt mener  jeg det hedder).

Jeg vil gerne have lysdæmpning på disse spots (og det er fint, at jeg bare kan dæmpe det 1 sted).

Jeg vil gerne gøre det med en alm. FUGA Skydelysdæmper.

Hvad skal jeg bruge? 1 fugeskydedæmper naturligvis, men jeg skal vel have 2 nye kontakter til de 2 andre steder også..

og ikke mindst hvordan samler jeg det så det virker?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Indlæg slettet

Du kan godt bruge en FUGA Skydelysdæmper. Dine andre afbrydere skal så bygges om med en fjeder, så de virker som en trykkontakt. Det du beskriver er i øvrigt en korrespondance med krydsning.

Lysdæmper


fase

Tak for Svar - jeg forstår det som det godt kan lade sig gøre - det er blot et spørgsmål om at samle det korrekt. Hvordan jeg så gør dette må jeg se om jeg kan Google mig frem til  

Fandt bl.a. denne oversigt og må i gang med at skille stikkontakterne ad, for at se om det er A eller B korrespondance der er anvendt: https://elbogen.dk/afbryder-kobling/ (det er et hus fra 2018 hvor der er strømudtag under den ene af de 3 kontakter så det er formentlig lavet som B)


Og for god ordens skyld så vi/du ikke  bliver forvirret skal vi så ikke blive Enige om at kalde en stikkontakt for en stikkontakt og en afbryder for en afbryder........ Det er 2 forskellige ting 


Jeg har taget nogle billeder af hvorledes kablerne er trukket til de forskellige afbrydere. Da det godt kan være lidt vanskeligt at se på billederne har jeg ligeledes tegnet det. Om kablerne fra A går til B og videre til C ved jeg ikke. Jeg har tegnet det med de farver kablerne er (Sort, Grå eller brun)



Som sagt vil jeg gerne have en skydelysdæmper på. Det kan jeg godt skifte i en almindelig afbryder, men jeg er ret blank her. Jeg kan i øvrigt heller ikke gennemskue hvad en fjeder egentlig gør. Den vipper jo kontakten tilbage til "sluk", men slukker den ikke

hvis du installere den afbryder jeg henviser til så betyder det at den har indbygget kipfunktion, således at den blot skal have et impulssignal fra en afbryder, hvis den får konstant signal så går den til, det er klart det nemmeste at montere, umiddelbart tænker jeg at de fleste installationer i dag vil blive udført med en foprm for kiprelæ fremfor den krydsningsafbryder som du har 

Jeg vil vel også kunne bruge en skydelysdæmper som denne ik ? Hvis det ikke er magen til det vi har andet steds i huset bliver det ikke godkendt af min kone

https://www.harald-nyborg.dk/p5338/fuga-skydelysdaemper-led-hvid?gclid=Cj0KCQjwpsLkBRDpARIsAKoYI8yd1kS-d63zo02inDExzu4i92Jeh8ezTyJIBPrX183CadLVeeLiimgaAm_0EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Hvor sætter man lysdæmperen? Afbryder A, B eller C (hvad er nemmest i forhold til at der skal byttes rundt på så få ledninger som mulig)

Du kan godt bruge den, du henviser til fra Harald Nyborg. Den er også med kipfunktion. funktion og forbindelser er vist i det link, jeg har anført i mit tidligere indlæg. Lysdæmperen sætter du der, hvor du ønsker at tænde lampen. Fjederen har den funktion at den får afbryderen til at virke som et ringetryk, altså give en impuls til lysdæmperen.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis