Lovliggørrelsen af stikkontakter med ikke-forbundet jord

Jeg har en række stikkontakter i mit køkken, der i sin tid (ca 2013) blev hævet 4-5 cm højere op end de gamle, og et enkelt eller 2 nye kom der også til. Elektrikerne har trukket kabler hvor den grønne jord-ledning naturligvis indgår. Denne jordledning er så ikke forbundet til jord nogen steder har jeg fået konstateret. Da jeg satte stik-kontakter i, antog jeg egentlig at der var forbundet jord og satte så stikkontakter i med hul til jord. Det er naturligvis ikke lovligt, men hvordan lovliggør jeg nu det nemmest?

Såfremt at der rent faktisk er noget jord at forbinde til hvor kablerne ender, er det naturligvis nemmest og billigst at gå gjort..men da huset er fra 1963 sidder der sikkert et rustent søm i modsatte ende   

Vil det alternativt være lovligt simpelthen at blænde jordhullet af i stikket, ved at sætte en tangent uden jordhul på ? og skal jordledningen så ende i en samlemuffe bag kontakten? 

Ændrer det noget at der er tale om et køkken..og reelt set er 1-2 af kontakterne nye, så de SKAL vel have jord ? I forhold til de nye stikkontakter: hvordan kan en evt. el-synsman se at moderne udseende stikkontakter i et ældre hus ikke bare er en reperation af en gammel? 


 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Af flere årsager skal du have det forbundet til jord. Senere elsynsmand og reglementet er ikke det vigtigste. Din sikkerhed har større prioritet. Er komfur jordforbundet og du får fejl på emhætte der ikke har forbindelse står du med meget "strithår" hvis du berører dem samtidig. 

Der er sikkert et jordspyd et eller andet sted. Prøv at tage kappen af ved dine sikringer så kan du se om jordledere der er forbundet. Er det tilfældet må der trækkes jordleder igennem installationen eller jordkabel alene ud til køkken fra sikringstavlen. 

Man kan sjældent lovliggøre noget med en ny ulovlighed.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det værste ved din historie er at der er sat stikdåser op med jordhul. Dermed foregøgler du at der rent faktisk er en jordforbindelse. Meget farligt!


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis