Dør og vindue istedet for garageport i kælderhøjde

Hej,

Jeg har tænkt mig at udskifte garageporten i vores indbyggede garage i kælderhøjde med en dør + et vindue. Se vedhæftede billede. 


Planen lige nu er at etablere en ny sokkel/fundament af lecatermblokke. Den nye sokkel skulle så stoppe det hvor murstene starter, og for at fylde det sidste hul ud så monteres et aflangt vindue. Der skal selvfølgelig også være plads til en dør (ca. 90cm i bredden). Når det er etableret fyldes op med jord til terræn-niveau, undtagen der hvor døren er.

Lyder som en realistisk plan? Er det en nemmere/bedre løsning? Jeg har følgende konkrete spørgsmål:

- Hvad bruges som fundering til lecatermblokkene? Skal der støbes en form for fundament som de skal stå på?
- Jeg går udfra at den nye sokkel skal lave forbandt med den gamle for at undgå revnedannelse. Jeg tænker noget med at hakke ud i den gamle sokkel så hveranden nye lecatermblok ligger halvt inde i den gamle sokkel. Lyder det fornuftigt?

Edit: Nu så jeg lige følgende ang. lecatermblokke: "Anvendelsesbegrænsninger: Ved belastning med ensidigt jordtryk (fx i en kælder væg) må Leca® termblokke kun anvendes indtil 30 cm under terræn". Er der et alternativ til lecatermblokke?


Hej, Jeg har tænkt mig at udskifte garageporten i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej SMM.

Du kan se mit svar på dit spørgsmål længere oppe i tråden.
Forumet her plejer ellers ikke være så fjendtlig. Det ret sørgeligt at se.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 21-03-2019 22:01:24

Hej SMM.

Du kan se mit svar på dit spørgsmål længere oppe i tråden.
Forumet her plejer ellers ikke være så fjendtlig. Det ret sørgeligt at se.

 Ja tak for det, det er meget brugbart.

Bygningskonstruktør skrev den 21-03-2019 21:59:08

 Boligareal = beboelse

Overstående rumbetegnelser betegnes som opholdsrum som herfor betegnes som beboelse. Der kan lovligt etableres badeværelse da dette ikke anses som et længervarende ophold. Længere et det ikke.




 Ah, det er sgudda pisse lige meget.

Tillægsspørgsmål: Når nu jeg gerne vil have både dør og vindue i hullet i stedet for en port, hvordan monteres disse så der hvor de mødes? Er jeg nød til at lave en søjle af mursten eller træ for at have noget at montere i? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis