Dør og vindue istedet for garageport i kælderhøjde

Hej,

Jeg har tænkt mig at udskifte garageporten i vores indbyggede garage i kælderhøjde med en dør + et vindue. Se vedhæftede billede. 


Planen lige nu er at etablere en ny sokkel/fundament af lecatermblokke. Den nye sokkel skulle så stoppe det hvor murstene starter, og for at fylde det sidste hul ud så monteres et aflangt vindue. Der skal selvfølgelig også være plads til en dør (ca. 90cm i bredden). Når det er etableret fyldes op med jord til terræn-niveau, undtagen der hvor døren er.

Lyder som en realistisk plan? Er det en nemmere/bedre løsning? Jeg har følgende konkrete spørgsmål:

- Hvad bruges som fundering til lecatermblokkene? Skal der støbes en form for fundament som de skal stå på?
- Jeg går udfra at den nye sokkel skal lave forbandt med den gamle for at undgå revnedannelse. Jeg tænker noget med at hakke ud i den gamle sokkel så hveranden nye lecatermblok ligger halvt inde i den gamle sokkel. Lyder det fornuftigt?

Edit: Nu så jeg lige følgende ang. lecatermblokke: "Anvendelsesbegrænsninger: Ved belastning med ensidigt jordtryk (fx i en kælder væg) må Leca® termblokke kun anvendes indtil 30 cm under terræn". Er der et alternativ til lecatermblokke?


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor ikke udnytte at nogen allerede har fjernet en masse jord for dig, og så sætte vinduer i det meste af åbningen? Så får du et meget bedre rum inde bagved.

Dårligt valg - i min optik..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
SMM skrev den 20-03-2019 20:42:57

Fordi vi gerne vil have frigjort området til græsplæne mm. 

 Ah ja okay, altså det er jo simpelthen helt jeres valg, men medmindre I virkelig mangler græsplæne, så synes jeg det virker fjollet. I kunne eventuelt overveje at flytte kanten tættere på porten, og lave en slags meget stor lyskasse. Men afhængigt af hvor stort rummet er inde bagved, så har I nu enten muligheden for at udvide jeres effektive boligareal med en hel del kvadratmeter, eller fjerne den mulighed.

Jeg er nået overrasket over responsen her.
Bag porten er der lige nu værksted, og det er planen at det skal blive ved med at være sådan.

Er der nogen der har respons til mine spørgsmål? 

Annonce

Hej.

Der ses på på billedet at der allerede er udstøbt i bunden af porten.

Kældervæggen udføres af 300 mm fundablokke med dobbelt armering i hver blokhøjde.
Hvad jeg lige husker skal armeringsstålet udføres i 16 mm karmstål i hele hulmålets længde.
Der indbores 16 mm karmstål ind i eksist. fundament i en dybde af 300 mm og med et overlæg på 300 mm i nyt fundament. Fundablokke udstøbes.

De sidste 400 mm op til overkant eksist. fundament kan udføres af letklinkeblokke i 2 blokhøjder. (skifter)



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Natur skrev den 20-03-2019 21:02:28

Dårligt valg - i min optik..

Det var da et ubrugeligt svar. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Picarro skrev den 20-03-2019 21:40:28

 Ah ja okay, altså det er jo simpelthen helt jeres valg, men medmindre I virkelig mangler græsplæne, så synes jeg det virker fjollet. I kunne eventuelt overveje at flytte kanten tættere på porten, og lave en slags meget stor lyskasse. Men afhængigt af hvor stort rummet er inde bagved, så har I nu enten muligheden for at udvide jeres effektive boligareal med en hel del kvadratmeter, eller fjerne den mulighed.

 Kælder må ikke anvendes til beboelse



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 21-03-2019 20:22:27

 Kælder må ikke anvendes til beboelse


 Skriver jeg beboelse noget sted? Der er mange muligheder for at lave sådan et lyst kælderrum til aktivitetsrum, hjemmebiograf, gildesal eller alt muligt andet godt.

Picarro skrev den 21-03-2019 21:19:58

 Skriver jeg beboelse noget sted? Der er mange muligheder for at lave sådan et lyst kælderrum til aktivitetsrum, hjemmebiograf, gildesal eller alt muligt andet godt.

 Boligareal = beboelse

Overstående rumbetegnelser betegnes som opholdsrum som herfor betegnes som beboelse. Der kan lovligt etableres badeværelse da dette ikke anses som et længervarende ophold. Længere et det ikke.





Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis