Konstruktion af skur med grønttag (sedum)

Hej alle

Det gamle rådne skur er væk så jeg skal i gang med et nyt – hertil kan jeg godt bruge input.

Planen er kort; et skur på punktfundamenter med ensidig hældning på 5-10 grader mod haven 

Selve skuret er 400 x 350 cm, men i den ene side skal der være en udhæng på 150 cm, dvs. Tagfladen bliver 550 x 350

Lidt mere detaljeret har jeg tænkt at:

  • Punktfundamenter a 30x30x90 med stolpesko i en højde på 10 cm over terræn støbt af støbemix
  • Fodrem af 100x100 mm trykimpræneret stolpe samlet med bladsamlinger hvor nødvendig
  • Erternitplade på fodrem ned under jord
  • Reglar (konstruktionstræ c18) med en afstand på max cc 60 cm
  • Beklædning: Vindpap, klemlister og klinkebeklædning
  • Toprem af spærtræ 45 x 97 mm, som ligger fladt ned
  • C24 spær af 45 x 195 med cc på max 60 cm
  • Krydsfiner tagplader på 15 mm
  • Tagpap
  • Sedummåtter

Jeg har tænkt at sætte punktfundatmenter med 30 cm fra hjørnerne og herefter med en max afstand på max 95 cm, hvilket giver ialt 22 punkter.

Er det muligt at øge punktfundament afstand og til hvor meget.

Ellers andre input til ovenstående plan og specielt erfaringer med grønne tage og anbefalinger til hvor jeg skal købe sedummåtter.



4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du sætter et punktfundament i hjørnerne, spare du jo lidt der, og med en fodrem på 100 x 100 kan du godt øge afstanden mellem punkterne lidt, eks til 120 cm.

Eller lyder det som en rigtig god plan  




Vi prøver igen, i morgen --

Synes at du er lidt nærig med dimensioner. Du skriver ikke noget op hvor langt der er mellem understøtninger til din toprem, men en 45 x97 rem på den flade side bærer ikke ret meget. 

Din krydsfiner anser jeg også for lige at være for svag. Det er jo ikke ligefrem en let tagbeklædning du vil have.


Søren O
je_ns skrev den 17-03-2019 09:09:18

Hvis du sætter et punktfundament i hjørnerne, spare du jo lidt der, og med en fodrem på 100 x 100 kan du godt øge afstanden mellem punkterne lidt, eks til 120 cm.

Eller lyder det som en rigtig god plan  



 Det skulle nemmere at styre nøjagtighed i hjørnerne - både højde og vinkel på denne måde, men det giver naturligvis nogle ekstra huller

Jeg regner lidt mere på om der kan spares et hul eller to

Søren O skrev den 17-03-2019 09:31:09

Synes at du er lidt nærig med dimensioner. Du skriver ikke noget op hvor langt der er mellem understøtninger til din toprem, men en 45 x97 rem på den flade side bærer ikke ret meget. 

Din krydsfiner anser jeg også for lige at være for svag. Det er jo ikke ligefrem en let tagbeklædning du vil have.

 God pointe med krydsfiner - hvor meget vil du gå op i? 

Mht understøtningen vil det være med cc på max 60. Til døren vil det dog nok være ca 95 cm. Tænker måske at ligge en 100 x 100 c18 tømmer op i stedet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis