Valg af TIG svejser?

Hvad skal man se efter ved køb af en TIG svejser? 

Jeg er helt ny og skal først have lært at bruge den, så må godt være let overskuelig.

Evt nogen forslag til gode guides eller steder hvor de forklarer om brugen af den slags maskiner?

Maskinen skal bruges til at svejse i tynd karrosseri plade kant mod kant, og diverse små ting i forbindelse med biler. Umildbart skal den ikke bruges rustfri eller aluminium. 

Jeg har allerede Co2 svejser, og van til at bruge den så det er ikke det jeg efterlyser. Jeg vil bare gerne have et alternativ til alle de små fine opgaver der skal være i lidt højere kvalitet, og jeg har hørt varmeudviklingen er mindre ved TIG, på trods det er en langsommer måde at arbejde på så skulle resultatet blive bedre hvis man kan bruge sådan en.



Stig Danielsen
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver en del øvelse at tigsvejse, det er en del vanskeligere end co2 svejsning.

Især hvis man skal tilsætte svejsetråd, er det vanskeligt.

Der findes en masse youtube film om emnet, så her kan du lære en masse.

Prøv at kikke nogle af de videoer her som omhandler tig, jeg synes han har lavet mange gode.

https://www.youtube.com/user/weldin..._polymer=1


Hvis du ikke skal svejse aluminium, og kun max 2-3 mm plade, kan du sagtens nøjes med en af de mindre maskiner.

Jeg ville vælge en af de kendte mærker, Esab, Kempii, Migatronic, Miller og lignende.

Eks denne her https://www.carl-ras.dk/e-shop/vaer...gJXRvD_BwE

Og husk du skal have fat på en flaske Argon også.


Vi prøver igen, i morgen --

https://www.bauhaus.dk/migatronic-svejseapparat-rallymig-161i.html#full-description

Ville sådan en maskine her kunne bruges? Den ser ikke ud til at fylde alverden og oven i kan erstatte min gamle Co2 maskine der en mindre gulv model med hjul.


Stig Danielsen

Kender ikke maskinen, men det er en ret simpel tigsvejser, med skrabetænding, ved ikke om den også mangler den funktion(hotstart) så der lige er lidt ekstra power på når man starter, det gør det meget nemmere at starte en svejsning.

Og ved ikke om den har en funktion der sænker svejsestrømmen når man slipper knappen på tighåndtaget, det gør man kan afslutte svejsningen pænt.

Du skal købe tigslange og manometer oven i prisen..


Vi prøver igen, i morgen --

Er  pulsfunktion og HF- (højfrekvens) start det samme som hotstart og det med at sænke svejsestrømmen? 

Tænker om hver producent har deres egene ord der i bund og grund betyder det samme?

Eller så er det der slope-down enestående for Esab?


Stig Danielsen

Nej det er ikke det samme

hf er så der er nemmere at tænde lysbuen, der springer en gnist mellem wolframelektroden og emnet, som så starter lysbuen, uden at elektrode og emne røre ved hinanden.

Puls er så strømmen pulser op og ned, 

du kan se det på videoen her



Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

hvad er lettest at bruge hotstart eller HF.. Kan forstå skrappe tænding er noget skidt. Kan det passe at en maskine ikke behøver slopedown hvis den har HF? Umildbart ser det ud som om de to ting ikke går igen på samme maskine ved de forskellige producenter.


Stig Danielsen

Hotstart og HF har ikke noget med hinanden og gøre. Hotstart er bare så du starter med en højere ampere i feks 0,3 sec, og går så ned på det ampere du har indstillet svejser til.

Slope Down har heller ikke noget med HF og gøre, det er bare at den langsomt slukker lysbuen i en tid som du har indstillet - for feks og undgå et sugehul som kan give en utæthed..

okay bliver bare forvirret over at migatronic slet ikke nævner hotstart eller slopedown på nogen af deres maskiner. Selvom de er med puls funktion osv..

ser heller intet med anti-stick og arc force. Kan det være standard ting nu om dage?

https://www.tj-svejseteknik.dk/imag...%20(1).pdf

Jeg har altid været van til migatronic Co2 maskiner, fra flere forskellige arbejds pladser så gik ud fra det var en af de bedre mærker.


Stig Danielsen

Den migatronig har slope Down - vil jeg tro næsten alle svejsere har.

Hotstart har den sikkert også - kan ikke lige huske symbolet for det hos migatronic, da jeg har svejset med Kempii de sidste 7 år 😉

Men vil hellere ikke mene hotstart er noget du Måske vil mærke du ikke har  der er HF tænding mere vigtigt/behageligt og bruge..

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også