klippebord på ældre Rider

jeg har lige købt en Husqvarna Rider r16c årgang 2010. en rigtig fin maskine men klippebordet det er lidt ramponeret så den trænger til en renovering. bla. så er den ikke holdt så fin på undersiden så der er en del rust. derfor tænker jeg at sandblæse den og så få den varmegalvaniseret. 

har nogen dårlige erfaringer med dette?


Poul Erik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har ikke selv erfaring med det, men har da hørt om flere der har fået det gjort, så tror det er ok, er det meget tynd i materialet er der måske en risiko for det slår sig (bliver skævt)

Har selv lige sandblæst og malet mit klippebord, det er en Hustler så det er meget kraftig i materialet ca 3½ mm tyk plade, så det ruster ikke lige hul i det   

Jeg brugte 2-k maling og grunder


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg kender flere som har fået deres klippebord 'metalliseret' (ved ikke præcist hvda det er ligner galvanisering..) men det var nye skjolde.

som Je_ns er inde på, et 9 år gamllet klippeskjold kan allerede flere steder være tyndt, og så en sandblæsning oven i, kan det blive noget hø

Du kan jo evt købe et klippeskjold uden lejehuse ovs. og sætte delene fra det gamle over på


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

At købe et nyt skjold er naturligvis et alternativ. 

Nu prøver jeg lige at redde det gamle. 

Jeg har afmonteret delene og giver en sandblæsning et skud. Tror der er materiale nok til en varmgalvanisering. Min ide er at rengøre skjoldet efter hvert brug. Ridderen har jo det opslåelige skjold. Efter sæson giver jeg så skaderne i skjoldet en pletning med zinkmaling. 

Jeg overvejer at gi skjoldet et lag hempel epoxy maling men jeg ved ikke om det er det hele værd. Malingen bliver sikker skadet af stenslag osv. Og så kommer der jo vand op under det hele igen.... 

Jeg kunne jo også bare zinkmale skjoldet efter sandblæsning men tænker at varmgalvaniseringen er bedre..... 



Poul Erik

Når du har sandblæst det, og hvis det ser for tyndt ud, kunne du få det metaliseret, i stedet for varmgalvanisering..

Jeg brugte epoxy maling, som er beregnet til entreprenør maskiner, så jeg forventer det er rimelig slagfast.

Hvis man ikke orker at det med at male klippebordet underneden, kan man når klippebordet er gjort rent for vinteren, sprøjte det over med prolan, så ruster det ikke i vinterens løb, og det har også en virkning sæsongen igennem. 



Vi prøver igen, i morgen --

Metaliseret som i alu metalisering?


Poul Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det kan bruges forskelligt, men ofte noget der indeholder zink.


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for inspiration - vil også kigge på prolan


Poul Erik

Hej.

Et alternativ er at beklæde skjoldet med 2 lag glasfiber måtte indvendig. Det har jeg gjort på min 17 år gamle maskine.

Jeg startede med at tage en roterende stålbørste o fjernede alt gammelt belægning og rust og derefter sleb jeg med min vinkelsliber rent på de steder jeg kunne, smurte et godt lag polyester på pladen lagede måtte på, søbede den godt ind i polyester igen, derefter ny lag måtte. Lod det hærde og det sidder stadig fint selv om det er 4 år siden jeg gjorde det. Husk at anlægsfladerne hvor lejehusene til knivene sidder, skal man ikke beklæde, for så risikerer man at knivene ikke sidder vandret.

For de dovne, så behøver man ikke at være så hysterisk med rengøring efter brug.

Mvh Finn

Hej Finn, 

Hvad brugte du af fiberdug? Bliver mere og mere vild med din idé. Hvor og hvordan lavede du afslutningen rundt i kanten? 


Poul Erik

Hej Poul Erik.

Jeg købte bare noget glasfiberdug nede hos vores lokale bådebygger, der købte jeg også polyestereren, husk at medbringe en malerbøtte på 2½L rumfang plus et lille glas til hærder, det har de aldrig stående. Mener jeg gav et par hundrede uden regning. Når du blander polyester og hærder er det 2% hærder og lav mindre portioner ad gangen. Jeg bruger en injektionssprøjte til at måle den korrekte mængde hærder med.

Med hensyn til afslutningen rundt i kanten, støbte jeg lidt udover kanten (det så ud ad H til) og så tog jeg vinkelsliberen med en flapskive på og pudsede kanten ren.

Det er forøvrigt meget brugt her på øen, at reparere et rusten plæneklipperskjold på den måde.

God fornøjelse med arbejdet, husk at du skal helst op over 12 grader i temperatur, nogle siger 15, men 12 kan sagtens gå, hærdningen tager bare lidt længere tid.

Mvh Finn


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også