Materiale til hulmursisolering i vestjylland

Vi skal have lavet hulmursisolering, men jeg bliver aldrig klog på, hvilke isoleringsmateriale der egner sig bedst ude ved vestkysten.

Har snakket med 2 uvilkårlige tømrer, hvor den ene nærmest bandlyste papiruld, selvom at det er dét jeg hører, alle i min omgangskreds har fået i deres vægge.

Har du nogle erfaringer, du vil dele med mig? Det er til et hus 20 km fra vestkysten, hvor det ofte blæser en del (især pt.)


Flyttede i et gammelt murstenshus 2018 - troede aldrig jeg skulle blive handyman - jeg blev positivt overrasket. Har en YouTube-kanal om vores hus og have: https://www.youtube.com/channel/UC7Ru3ZRzgvOnWenqO4huo8A
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Da facader aldrig er helt tætte i fuger, vil foreslå flamingokugler MED lim. De opsuger ikke noget og dræner. Papiruld er ikke egnet til lodret isolering efter min mening.


 

Det giver god mening - det var nok det ham isoleringsmanden var ved at falde på halen over. Det er et gammelt murstenshus fra fra 1910, så jeg kan godt forestille mig, at papiruld i så fald kunne blive et problem :-)

Tak for svaret :-)


Flyttede i et gammelt murstenshus 2018 - troede aldrig jeg skulle blive handyman - jeg blev positivt overrasket. Har en YouTube-kanal om vores hus og have: https://www.youtube.com/channel/UC7Ru3ZRzgvOnWenqO4huo8A

Hej Patrick90

Jeg ville klart anbefale en løsning med stenuldsgranulat. Stenuldsgranulat er ikke vandsugende og det har en væsentlig lavere varmeledsningsevne end flamingokugler har. Dvs. du får en lavere U-værdi og bedre isoleret væg.

Hvis vand presses ind gennem facadestenene gennem fuger eller ved sugning vil vandet, når det rammer isoleringen "falde"ned ad bagsiden af facadestenen fordi Isoleringen ikke kan suge vandet pga fibrene er oliebehandlet.

Jeg vil som mureren oplyser dig, heller aldrig anvende papiruld i en hulmur da det er vandsugende.  BYGERFA fraråder brugen af papiruld i hulmure. Jeg har set slemme tilfælde hvor ydervæggen opfugtes og kun ved udskiftning af isoleringen kunne tørre ud igen.

Sørg for, uanset isoleringstype, at din ydervæg udv. ikke har revner og utætheder så direkte vand presses ind. Sørg også for, at ydervæggen er åndbar. Ej lukket facademaling. Og optimalt en svag mørtel i evt. puds. Dvs ikke for meget cement. Den åndbare væg lader hurtigere en vandmættet facade tørre ud.


Mvh. Danny Wangsøe
Bygningskonstruktør

www.energiberegner.dk -udfører energirammeberegninger og varmetabsrammeberegninger til faste lave priser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis