ingen strøm i ihc efter lampe montering

Vi har lige købt hus som er fra 1998 og det er ihc anlægget også fra. skulle skifte en lampe tidligere og tror at jeg har sat nogle ledninger forkert sammen. der er nemlig intet lys i den gruppe som lampen tilhører. jeg havde klikket kontakten fra og tilsluttede så lampen. da jeg så ville vippe kontakten op igen for at få strøm på slog den fra på en splint sekund. jeg prøvede så at pille lampen ned igen og lade alle ledninger være fri for at se om der ville komme strøm på nogle af de andre ting. der er ingen strøm selv om kontakten er vippet op igen.

 

det er den gruppe der hedder lys 3. der er ingen strøm uanset om kontakten er oppe eller nede.

nogen der ved hvad det kan være 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så ville det jo hjælpe med et billede af lampestedet så vi evt kan se hvad du har forbundet forkert.... et billede af din sikringsfruppe siger jo ikke noget.

tager et senere. kan lige forklarer det hurtigt. den gamle lampe var forbundet følgende. 3 gule ledninger i jord, 2 sorte og 1 blå i N, 1 sort og 1 blå i L. 

jeg gjorde følgende 1 blå i L, 1 sort i N og så satte jeg resten sammen i de samme farver. det lavede jeg fejlen tror jeg .

sådan ser har jeg sat ledningerne sammen efterfølgende 

Hmm jeg kan ikke lige se hvad der er galt bortset fra at det ligner et ulovligt loftudtag, hvor der enten ikke er en dåse oppe i loftet eller at dåsen blot ikke er ført ned til underkant af loft, desuden bør en lampe nu altid med nulleder til N altså blå til blå (nullen er normalt den blå) og så den sorte skal føres til brun og gul/grøn til gul/grøn (jord) og dette gøres med en ny stump ledning.

Om der gemmer sig flere ledninger oppe i hullet i loftet, kunne det være en mulighed, eller s er der den mulighed at den ene blå ikke er en nulleder, men en tændledning eller fast fase og derfor klapper relæet... Men det skal der måles på.

Men husk nu næste gang tag et billede inden arbejde påbegyndes.

jeg glemte billedet. gør det ellers altid. der kommer strøm ud har jeg fundet ud af. men nu kan jeg ikke finde ud af at samle det hele korrekt. heldigvis kommer der en el ven forbi og kigger på det  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis