Bindingsværk

Hej 

Jeg skal reparere bindingsværk med fritliggende mursten og fuger i et hus fra 1926, nogle tavler skal genopmures og det hele skal omfuges.

Hvilken mørtel skal jeg anvende? 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt bruges 13% kalkmørtel, men det afhænger lidt af tømmeret, konstruktionen og den anvendte mørtel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

I gamle dage var det første man gjorde ved opstart af byggeri at grave et hul i jorden ( en kule ) Så kom man vand i hullet og de indkøbte kalksten, Det sydede og boblede for til sidst at ende som en hvid kalk grød. ( Jeg har selv oplevet min far lave sådan en omgang til kalkning af udhuse ) Det blev det man kalder læsket kalk eller kulekalk. Til opmuring  blev det så blandet med sand og eventuel vand og ikke andet. 

Man kan købe kulekalk men du kan også bruge hydraulisk kalkmørtel. Der skal ikke tilsættes cement da det bliver alt for hård en blanding til bindingsværk. 

Prøv at læs artikler på hjemmesiden "center for bygnings bevarelse" eller også kaldet raadvad centret. Gå ind under anvisninger / reparation af bindingsværk

Her er i øvrigt kopi af tidligere indslag på denne side ( 2012 )

det er lidt mere subtilt - de hydrauliske egenskaber skyldes lerindholdet i den hydrauliske kalk. Det er det der giver diffusions mulighederne. Jeg vil anbefale en hydraulisk mørtel baseret på marmorsand. Det giver bedre muretekniske egenskaber på vedhæftningsevne, større elasticitet og længere lukketid i forhold til almindelig sand. Jeg ved ikke om du kan åbne dette link http://www.nhl5.dk/NHL%20mørtel.pdf.  Ellers så prøv at se på www.kulekalk.dk.

Helt generelt er en kalkmørtel læsket kalk blandet med sand.  Hydraulisk mørtel er en blanding af

1. hydraulisk kalk  (NHL5)
2. Hydratkalk (tør læsket kalk)
3. kvartsand eller marmorsand

Det er her der opnås fordele ved at anvende marmor i stedet for kvartssand


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis