Nedbrudte fuger i vinduer mellem træ og glas

Hej med jer,

Jeg er ny på dette forum, så bær over med mig, hvis dette har været oppe at vende før. Jeg har søgt, men ikke fundet et lignende emne, så jeg springer ud i at oprette min egen (første) tråd.

Vi har for nyligt overtaget et stort, ældre hus - og ligeså stille får jeg øjnene op for, hvor mange småting, der egentlig er, og hvor meget af det, jeg får lyst til at gøre noget ved. Sådan er det vel!

Flere af vinduerne i huset er meget gamle og slidte, men jeg håber på, at lade dem være et par år endnu, da vi ikke har mulighed for udskifte dem med det samme.

Ovenlysvinduerne er nogle ældre Velux (GGL-2), hvor det for mig ser ud som om, at der mangler en fuge eller lignende mellem glasset og træet på indersiden af vinduet. Kan det passe? Og hvis ja, kan jeg selv lægge en ny og hvilken type fuge, skal der bruges?

Et andet vindue er træet godt mørt og fugen helt færdig - her tænker jeg, at den skal 'graves ud', så der kan lægges en ny, men hvilken type? 

Jeg tænker naturligvis også at slibe dem og male dem. Så håber jeg som sagt, at de kan holde nogle år endnu :)

Al input modtages. Jeg er som sagt helt grøn - både som husejer og bruger på Lav-det-selv.

Vh Kristoffer

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er blevet brugt "fedt" snor som pakning mellem ruden og trædelen af rammen, indtil ca. 1979, derefter blev der brugt gummipakning.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme at med vinduer indtil det bliver sommer, således at træet kan blive tørt af solen, du får ikke noget ud af at slibe og male vinduerne hvis træet er fugtig og det er de grangivelig lige i øjeblikket.

Til sommer ville jeg så tage ruderne ud, få træet gennemtørret, slebet og malet. Når du tager ruderne ud skal du ikke fjerne den aluminiumsramme der sidder på ydersiden af glasset, tag den ud sammen med ruden.

Du kan købe gummipakning som reservedel på Velux's hjemmeside, eller hvis det bliver for dyrt, kan du sikkert finde nogle uoriginale.   

Du skal ikke begynde at "grave" noget ud, tag glasset ud det er meget hurtigere og giver et bedre resultat!

Tak for input, jhb

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også