afmontere vindueskarm uden de større skader

Vi har en helt almindelig vindueskarm vi gerne vil have løftet af for at se, om der skulle mangle isolering under. Vi har skiftet ruder, men synes ikke vi er helt i mål med kuldetræk, så vi tror det er herunder der mangler isolering i hulmuren. 

Forestiller mig, at det gøres forsigtigt med en gummihammer. Men er der nogen der har en idé om, hvordan. Har ledt efter videoer og instruktioner, men er ikke stødt på noget. 

Bh Morten. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Morten

Mine karme var soemmet fast til underlaget inde bagved lysningen. Du kan roligt forsoege med en gummihammer of se hvad der sker. Evt. Koere en hobbykniv mellem selve vinduet og karmen.


 Aldrig gå ned på udstyr!


Ok, det kan der være noget om. Så skal jeg evt osse af med et par af listerne i siderne. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Så du vil mene den skal opad og ikke udad, som jeg i første omgang har forestillet mig. 

Normalt skal vindueskarmen trækkes ud og ikke op, fordi der tit er en not i vinduet, som karmen er skubbet ind i.


fase

Det er god info før jeg gør mere skade end gavn. 

Så en gummihammer og så lirke den ud? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce


Huset er fra 1928, så jeg forestiller mig ikke, at vinduespartierne er meget yngre end det. 

Inden du skiller huset ad kan du bore et hul i muren under vindues karmen og se om der er hulrum. Så er det nemt at reparere hvis det nu viser sig at der ikke er hulrum.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Pas i øvrigt på, når du lirker vinduespladen af. Der kan være små dykkere slået ned i kanten af vinduesrammen, hvor pladen går ind i noten. Træk kan også forekomme fra lysningerne. Dvs de lodrette plader i siderne. 


 

Tusind tak 

Jeg prøver at se, om det er nok at tage dem ind mod væggen af først. 


Jeg kan ikke lige se det, men var der termoglas i vinduet er det meget yngre end 1928. Var det med termoglas kan du kigge ind på aluskinne på de gamle ruder midt imellem glassene. Her er der som regel stemplet et årstal for hvornår ruden er lavet. 

Du kan ikke lirke denne vindueskarm opad. Både på grund af liste og inddækning i siden men også på grund af at den er muret lidt ind i begge sider. Måske skal du have fat i den med skruetvinger. ( husk beskyttelse på oversiden )

Som skrevet vil der ofte være et par dykkere ned i kanten af bund på vindues rammen. Der har karmen en fræset kant som går ind i en  not i vinduet. De 2-3 dykkere er så efterfælgende spartlet og malet så de er svære at finde. 

Der kommer så fidusen med at føre hobbyknivbladet ind i noten. Så kan man nogen gange mærke hvor dykkere sidder.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også