Renovering af 1. Sal

Hej alle sammen, går lidt i tanken om at renovere mit ubenyttet loftrum, vel og mærke hvis dette er muligt. Så ville gerne høre jeres mening om det bla overhovedet er muligt at løfte hanebåndsspærene op fra de nuværende 170cm op til en rimelig højde.  Og hvordan og hvorledes man griber gulvet an som har en spændvidde på omtrent 160 til 190 cm fra bjælke til bjælke med Toms brædder oven på.   Og andre gode råd tages også imod med kyshånd. Rigtig god søndag til jer alle(:  PS håber billederne kan tydes for alt rodet(:

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hanebåndene er jo sat op for at undgå at spærene skrider ud og når du hæver dem så forringer du denne effekt. Hvis du hæver hanebåndene skal du derfor kompensere dette. Jeg har indrettet en lejlighed på et loft der minder om dit og jeg har forstærket spærkonstruktionen ved at sætte nogle trekanter af krydsfiner (ca 100 cm x 100 cm) på ved spærfoden der går ned og har fat i bjælkelaget (der er formentlig en bjælke lige neden under hvert spær). På den måde får du rigtigt godt hold på spærene og kan forsvare at hæve hanebåndene.

Noget andet jeg gjorde var at sætte et stykke 45x200 mm spærtræ på siden af spærene så der var plads til noget isolering og på den måde fik jeg også forstærket spærene væsentligt.

Den rigtige måde er selvfølgelig at få en ingeniør til at regne på det men jeg sover roligt om natten alligevel. :-)

Jo, men ikke lige her, ser efter dem i aften.

Det billede jeg har er desværre ikke rigtig godt, men du skal forestille dig at krydsfinerpladerne har fat i både spæret og bjælken nede under gulvet. På den måde får du låst de to dele effektivt så de ikke kan skride fra hinanden.

Og så har jeg lavet skabe for at udnytte pladsen.

Tusind tak, det gav også lidt inspirration

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis