Mulig defekt vandhane

Hej alle,

Jeg fik en fejlkode på min opvasker som sagde "fejl på vandtilførsel", Jeg lukkede hanen (troede jeg) for at frakoble vandet til maskinen, men vandet sprøjtede ud. En klog drejer modsat, så det prøvede jeg naturligvis, og lige lidt hjalp det. Så jeg måtte lukke for hovedhanen, men så opstår det jeg ikke forstår. Alle andre vandhaner i huset kommer der ikke noget vand ud af, men lige nøjagtig den lavt siddende vandhane i køkkenet jeg roder med, der bliver vandet ved at fosse ud, så jeg må sidde med flasker og håndklæder under mens jeg tjekker filteret på tilslutningen til maskinen. Lige meget hvilken vej jeg drejer på hanen, kan jeg ikke lukke for det vand der stadig strømmer ud, og hvor kommer alt det vand fra når hovedhanen er lukket? Mit næste spørgsmål er så om det er besværligt at skifte den vandhane da den virker defekt? Med forbehold for at man kan holde vandet væk naturligvis:) 


Danny

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis hanen er defekt, kommer alt vandet i rørene ovenover stadig ud, selvom du har lukket hovedhanen.


Elektronikteknikeren

Hvis røret fra vejen kører forbi køkkenet, kan det være hanen kører udenom måleren og hovedhanen. Det er set før.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
uldal skrev den 09-03-2019 09:56:02

Hvis røret fra vejen kører forbi køkkenet, kan det være hanen kører udenom måleren og hovedhanen. Det er set før.

 FEDT


Danny

Hvad fedt er det i at vandtilslutningen kører uden om måleren? Hvis du er bekendt med at det forholder sig sådan, er det din pligt at få installationen lovliggjort. Får vandværket mistanke til din installation, kan de ret sikkert forlange vandmåleren flyttet ud i en målerbrønd ved skel på din regning.


Søren O

Hvis du aftager vand uden at betale for det, kan det regnes som bedrageri, og du kommer til at betale efter skønnet forbrug. Desuden skal du også betale vandafledningsafgift for den skønnede mængde. Hvor fedt er det så?


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Og hovedhanen lukker helt tæt?


 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Søren O skrev den 09-03-2019 12:46:36

Hvad fedt er det i at vandtilslutningen kører uden om måleren? Hvis du er bekendt med at det forholder sig sådan, er det din pligt at få installationen lovliggjort. Får vandværket mistanke til din installation, kan de ret sikkert forlange vandmåleren flyttet ud i en målerbrønd ved skel på din regning.

 Skulle nu forstås ironisk 😉 til din info er måleren flyttet ud i skel. Dog på deres regning grundet udskiftning af defekt måler. 


Danny

S. Fabrin skrev den 09-03-2019 12:54:50

Hvis du aftager vand uden at betale for det, kan det regnes som bedrageri, og du kommer til at betale efter skønnet forbrug. Desuden skal du også betale vandafledningsafgift for den skønnede mængde. Hvor fedt er det så?

 Som også kommenteret til indlæg ovenover skulle min kommentar forstås ironisk. Jeg tror ikke det er tilfældet at den køre uden om måleren, har aldrig hørt et sådan tilfælde før. Desuden sidder måleren i skel og det meste af installationen er ny, og lavet af autoriseret VVS for 5 år siden


Danny

Epoxymanden skrev den 09-03-2019 20:16:25

Og hovedhanen lukker helt tæt?

 Ja den er max de der 5år gammel, og alle andre tappesteder dør straks den lukkes. Men den hane til opvaskemaskinen sidder lavest og ved ikke om det har noget at sige? Vandet render ikke med tryk som når hovedhanen er åben, der løber mere sådan jævnt - 1liter på 10sek Ca. Men min udfordring er jeg ikke kan udskifte vandhanen så længe det pisset ud, eller er det kun et spørgsmål om at strengen tømmes? Må jeg i det hele taget skifte den hane selv? 


Danny

Det kan godt være, at dit indlæg skulle forstås ironisk, og at du ikke har hørt om tilfælde, hvor der blev snydt med afregningen med vand eller el. Det har jeg så til gengæld. Hvis du havde føjet et par ord som f.eks. : "Ironi kan forekomme." ville dit indlæg nok være blevet opfattet helt anderledes. Der er jo ingen, af de der svarer på spørgsmål, der kender spørgeren personligt, og derfor bliver svarene også tit derefter.


fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også