Mulig defekt vandhane

Hej alle,

Jeg fik en fejlkode på min opvasker som sagde "fejl på vandtilførsel", Jeg lukkede hanen (troede jeg) for at frakoble vandet til maskinen, men vandet sprøjtede ud. En klog drejer modsat, så det prøvede jeg naturligvis, og lige lidt hjalp det. Så jeg måtte lukke for hovedhanen, men så opstår det jeg ikke forstår. Alle andre vandhaner i huset kommer der ikke noget vand ud af, men lige nøjagtig den lavt siddende vandhane i køkkenet jeg roder med, der bliver vandet ved at fosse ud, så jeg må sidde med flasker og håndklæder under mens jeg tjekker filteret på tilslutningen til maskinen. Lige meget hvilken vej jeg drejer på hanen, kan jeg ikke lukke for det vand der stadig strømmer ud, og hvor kommer alt det vand fra når hovedhanen er lukket? Mit næste spørgsmål er så om det er besværligt at skifte den vandhane da den virker defekt? Med forbehold for at man kan holde vandet væk naturligvis:) 


Danny

Hej alle, Jeg fik en fejlkode på min opvasker som... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Helt ærligt sæt da en spand eller en opvaskebalje under indtil røret er tomt, sværere er det ikke. Nej, ret beset må du ikke selv skifte den hane.


fase
S. Fabrin skrev den 10-03-2019 08:20:12

Helt ærligt sæt da en spand eller en opvaskebalje under indtil røret er tomt, sværere er det ikke. Nej, ret beset må du ikke selv skifte den hane.

 Er helt enig, og det gjorde jeg også. Men da vandet stadig rendte efter 5min, synes jeg det var lidt mystisk, deraf denne tråd. Men det er måske normalt der er så meget vand stående i installationen efter lukning. Jeg får en fagmand til at skifte den 😉


Danny

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Noget kunne tyde på at du tømmer din varmtvandsbeholder. Hvis ikke der er monteret kontraventil (eller den er defekt), vil der kunne løbe vand tilbage i systemet (kontraventil er lovpligtig). Hvis der er monteret afspæringsventil ved varmtvandsbeholderen, så prøv at lukke den. 

Før det blev almindeligt med vandmålere var det lidt tilfældigt hvordan der blev lavet tilslutninger. Det  var tit lettere blot at tilslutte et t-stykke på jordledningen end at brække en masse eksisterende (gulv) op. Det samme med en udendørs vandhane.


Søren O

For lige at runde min bemærkning om “gratis vand” af, kan jeg oplyse at jeg ved selvsyn har set et helt badeværelse plus udv hane, køre udenom siden 1972.

PS det er lovliggjort efter konstateringen.


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også