Isolere rør i kælder?

Jeg er ved at sætte radiatorer op i min gamle murmestervilla... Der løber rør, dårligt isoleret alle mulige steder i min kælder. Jeg trækker selv nogle nye rør til nye radiatorer ved vinduerne i stue etagen og de rør bliver selvfølgelig isoleret.

Jeg har dog læst et sted at man dermed kan risikere mere fugt i kælderen da rørene jo nu bliver fint isoleret.. det lyder jo lidt kedeligt :p

Er der nogen om den snak?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ikke har behov for varme i din kælder, og kælderen er tør, er der ingen grund til varmespild i kælderen. Er der fugtproblemer kunne det sikkert også løses ved at stoppe fugten inden det kom ind i bygningen.


Søren O

Det er en naturlov, at jo koldere luften er, desto mindre vand kan den indeholde, så den relative luftfugtighed vil stige, hvis du nedsætter temperaturen. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du får fugtproblemer.

Så mit råd er, at du isolerer rørene og til næste vinter måler luftfugtigheden i kælderen. Hvis den er mindre end ca. 50%, har du ikke behov for opvarmning. Hvis den nærmer sig 55-60%, bør du hæve temperaturen ved at sætte en radiator eller 2 op.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Lige en anden ting... jeg laver hovedstrengene i 16 mm alupex.. grunden til jeg valge det er at det nuværende (meget gamle) system havde et meget langt stykke 15 mm pex rør der fødede varmt vand til alle radiatorer, og det har tidligere ejer tilsyneladende ment var ok... Men nu bliver jeg lige i tvivl.. Er 16 mm nok? Vil det gå? boligen er 130 kvm med 1 sal. Der vil på et tidspunkt skulle en radiator op på 2. sal også.


Det tidligere anlæg var direkte fjernvarme, mens jeg har fået installeret en varmeveksler med cirkulationspumpe.

Det er et to-strengs system forresten

Jeg kender ikke noget til alupex, men jeg har bygget mit rørsystem op med 22 mm pexrør som hovedstrenge og 15 mm pexrør til radiatorerne. Det fungerer fint til at føde kælder, stue og 1. sal.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis