Værktøj til at save finér

Hej alle


Jeg har et projekt med at bygge en skænk og en bogreol i ege finér. Jeg vil gerne have et flot resultat, så fineren skal skæres uden det splintrer i kanterne. Jeg har en rundsav- kan den bruges eller bør jeg bruge noget helt andet ?


Tak!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Finér skæres med en skarp kniv på et fast underlag og med en stållineal som føring. En Stanley-kniv giver et fint resultat med friske klinger. Glem dét med saveriet.


Ja så bør du bruge en dyksav. Altså en præcisions rund sav der kører på styreskinner.

Dyksav med skinne kan sære fra finersiden uden det flosser´. Har du håndrundsav kan du måske køre langs en 2 m retholdt, men så skal der skæres fra bagsiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du skal bruge rundsaven, kan du lægge fineren i mellem 2 stykker affaldstræ og så skære det.
Det kræver selvfølgelig at du har helt styr på træstykkerne, ved at fiksere dem sammen med skruer (ikke der hvor du skal skære  ) så du er sikker på at det ikke skrider fra hinanden.

Men almindelig finer skæres med kniv, og et trik kan være at sætte et stykke maler tape der hvor du skal skære, så du får et endnu renere snit.

Hvis det er mdf med finer på, så kan du montere endnu et stykke affaldstræ ovenpå finersiden, og så skære igennem det hele.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Kan jeg sætte en ny en klinge på min rundsav så den bliver en dyksav for at undgå kanterne flosser ? Det med at save igennem en sandwich med affaldstræ lyder som en masse spild


Det er mdf med finér på begge sider.

Annonce

Det kan godt være at det er spild i dine øjne, men det er måden man undgår flosser.
Ligegyldigt hvilken klinge du vælger vil kanten blive flosset på den ene eller den anden side, af den simple årsag at klingen ikke har noget at bide i når tanden slipper det sidste stykke inden den er i gennem pladen.
Når det så er sagt så, jo flere tænder, jo finere snit. Men det er på bekostning af skærehastighed, da du ikke kan skære hurtigt med en mange tandet klinge uden at få brændemærker, med mindre du skære snittet af flere omgange.
 
Der findes et trik hvor du skærer baglæns ved at køre maskinen den forkerte vej i forhold til skæreretningen. Her har du stillet savens dybde til kun lige at gennembryde fineren, og når du så har kørt den forkerte vej, kan du skære igennem pladen, men det kræver en dyksav med tilhørende skinne, eller en stationær rundsav med et godt land.

Du kan også prøve at skære igennem fineren med en kniv, og så sætte malertape over stregen inden du skærer med saven, men du slipper ikke for at slibe kanten efterfølgende, det er en del af det at arbejde med træ   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg plejer at bruge en overfræser til at rette kanterne af med.

En dyksav flosser ikke kanter. Det er fordi føringsskinne har en plast kant der passer 100% til klingens skær. Så den plastkant ligger ned på det man skærer og støtter kanten. 

Men en almindelig rundsav skærer man bagfra så flosser det mindre. 

Så det er ikke klingen der er tricket det er føringsskinne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også