Samledåse i loft

Hvordan fører og aflaster man korrekt en el-ledning fra loftsrum ned igennem dampspærre og gipsloft, til en samledåse sat på gipsloftet nedefra?

(Jeg er med på anvendelse af kabelkrave til ledningen, men usikker på hvorvidt ledningen bedst sættes i samledåse igennem "bunden" eller "siden", og hvorledes ledningen bedst aflastes på begge siger af dampspærre og gipsloft. - Formålet med samledåsen er at forgrene og føre to ledninger videre til to ny stikdåser.)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg så ofte har skrevet før " antallet af samledåser i en almindelig hus/lejlighed er omvendt proportionalt med håndværkers intelligens." 

Kabel kan fastgøres passende med clips, så skal der ikke aflastes yderligere.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det kommer jo an på situationen. Her kan loftdåsen placeres i midten, og stikdåserne sidder i hvert sit hjørne, hvor der er dørkarme, garageport og fast inventar imellem. - En ledning som du beskriver, ville give flere problemer end det løser, i dette scenarie.

Nu har du jo ikke gjort dig den ulejlighed at beskrive opgaven, så svarene må blive ud fra de forudsætninger, der kan tænkes. Nu er der måske også den løsning at trække et kabel fra loftet til hver stikkontakt og dermed undgå dåsen.


fase

Ja, men så skal jeg igennem dampspærren to gange. - For mig at se giver den ene dåse påmonteret gipsloftet mening fordi: Der skal kun føres ledning igennem dampspærren en gang. Der kan på pænest mulig måde føres ledninger til nye stikdåser. Der er nem mulighed for yderligere tilslutning senere, ved behov. 

Jeg spurgte sådan set bare om aflastning af ledningen, og det har jeg fået svar på.

Tak for hjælpen :-) 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis