Ny opvaskemaskine og stød

Hej, 

Jeg har en kvindelig kollega, som har fået sat en ny opvaskemaskine op af en, der ikke er elektriker. Hun fortæller nu, at når hun rører el. holder ved opvaskemaskinen og holder ved håndvasken samtidig, så føler hun, at det ligesom summer i hendes hånd....som om hun får lidt stød.....
Kan det være indbildning....eller kan der faktisk være tale om en fejl i opvaskemaskinen? Den er bare monteret i en alm. stikkontakt. 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej, det behøver ikke at være indbildning. Der er heller ikke tale om en fejl ved maskinen, men den er sikkert ikke korrekt tilsluttet, fordi jordforbindelsen mellem maskine og stikkontakt ikke er aktiv. Jeg gætter på, at stikket på maskinen er et schukostik og stikkontakten er en almindelig dansk stikkontakt. Der er tre løsninger på problemet.

1. Stikket skiftes til et dansk stik med jord.

2. Stikkontakten skiftes ud med en schukostikkontakt.

3. Der bruges en omsætter mellem schukostik og dansk stikkontakt. hybrid

Den sidste løsning fylder meget. Jeg ville selv bruge løsning 2. Det er selvfølgelig en forudsætning, at stikkontakten er med en aktiv jord.


fase

Det fænomen har jeg osse oplevet med andre hvidevarer. Særlig slemt kan det også være hvis man støvsuger og holder ved en radiatorer.  Nu er jeg ikke elektriker men jeg mener at havde læst det skyldes noget med jordforbindelsen - måske endda for meget jordforbindelse, for vand er jo en god leder. 

  

Frank, nu vil jeg drille lidt, for vand er en rigtig dårlig leder, men urenhederne (salte) i vandet gør, at det leder godt.


fase

Nå okay, jeg er ikke kemiker   Jeg husker sidste sommer som var meget tør. Der var slet ingen power i elhegnet, men da jordspydet fik en kande vand, skal jeg da lige hilse og sige man kom i stødet.  

Flæskesvær?


Undskyld, kunne ikke lade være...


  - godt indspark @Bent
Lad os håbe at damen får løst problemet inden "de sprøde svær" fremkommer..

jeg synes personligt, at overgang/stød gør rigtig meget ondt..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis