Bue fra vindue til mursten.

Hej 

Jeg har bestilt et par nye vinduer, som jeg skal have monteret så snart de kommer. 

Der er en muret "hvælving" over vinduerne, som nu er afslutte med træ. Det vil jeg gøre igen. 

Jeg er lidt i tvivl om hvilken plade jeg skal bruge til det, den skal jo gerne modstå fugt og samtidig være pænt glat i overfladen. Den grundes og males naturligvis. 

Jeg tænker at skrue en liste på karmen, og derefter pladen fast på listen, så den flugter med karmen. Er det korrekt?

På forhånd tak.



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har tilsvarende, og der er brugt vandfast krydsfiner. Jeg har dog fæstnet krydsfiner plader uden på vinduer. Pladen er skåret lidt skråt så der fremkommer en drypkant. 

Du skal nok have skruet nogle klodser på murstens buen, så den også sidder fast der. Når det eventuelt skal fuges med silicone så må det ikke sidde og "flagre"

Mit er i øvrigt et gammelt hus og de oprindelige Dannebrogs vinduer var buede på de øverste fag. De var også oplukkelige og glasset fulgte naturligvis buen ( et lags glas). 

Jeg fik nye vinduer i hele hytten i 2007 til en pris af ca. kr.80.000. Jeg spurgte hvad det skulle koste hvis de skulle følge buen på tilsvarende måde. " Du kan gange med 2" var det hurtige svar. Så kom nærigheden lidt op i mig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en meget lav bue, så jeg tror ikke det bliver nødvendigt at gøre den fast i toppen. Men ellers laver jeg et par klodser, som du foreslår. 

Vores er også dannebrogsvinduer, og ja, de er skam dyre nok, også uden buet glas og ramme. Men det er nu engang det der passer bedst til huset. 

Hvordan kan jeg forvente vindues hullet er lavet i et hus fra 1924? Der er efterisoleret med flamingo "smulder". Det er vel ikke vinduet der holder på isoleringen? 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg er ret sikker på at det er muret sammen i vindues falsen. Men der kan naturligvis være en løs petring eller noget andet der overrasker, Så hav lige lidt glasuld eller lignende klar til at stoppe i lækagen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også