Kogeplade tilslutning

Hej,

I mit gamle køkken var komfuret tilsluttet i en samledåse der lagde løst på gulvet bag komfuret. Komfuret stod på en plade med hjul så den let kunne trækkes ud.
Nu har jeg sat nyt køkken op og havde tænkt at slutte kogepladen til via samme dåse i soklen, men er usikker på om den går i 2019.
Den eksisterende installation er 400V/16A. Er trukket i gulv og fæstnet til mur ca 1m fra samledåsen.

1) Sokkelfronten skal vippes af hængsler for adgang til samledåse. Betragtes det som en skjult installation?
2) Samledåsen ligger på gulvet (der var strips på ledninger i samledåsen), må den ligge løst?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1) Sokkelfronten skal vippes af hængsler for adgang til samledåse. Betragtes det som en skjult installation?
2) Samledåsen ligger på gulvet (der var strips på ledninger i samledåsen), må den ligge løst?

1. Hvordan vil du kunne komme til at montere i en dåse, der er adgang til gennem en 15 - 20 cm. høj åbning, og hvor dåsen er placeret ca. 60 cm. inde. Så prøv at få dåsen anbragt, så den er til at komme til uden at du skal lege slangemenneske. Din kogeplade skal formentlig have noget ventilation til væggen bag det element, den monteres i. Prøv at se om du kan få plads til dåsen der.

2. Samledåsen hører til den faste installation, så både den og tilgangskablet skal være fastgjort til f.eks. væggen. 


fase

Ok, ja, fastgørelse på væg vil ikke du, der er for langt ind.
Jeg ville kunne fastgøre i gulv. Der er godt nok fliser, men på underlag af fibercement plader - med varmeslanger......

Der kræves ikke ventilations åbning til kogepladen. Har noteret det er krav for visse modeller. Jeg havde netop håbet ikke at skulle lave hul i underskabet bagbeklædning. Selvom man nok sjælden vil blive visuel konfronteret med hullet på ca. 8 x 8cm, synes jeg bevidstheden om at der er et hul generende, hvis det kunne undværes.


 

Du skal kunne komme til dåsen for at kunne slutte din kogeplade til. Det kan du ikke, når dåsen er skruet fast til gulvet. Der er heller ikke for langt ind til bagpladen. du kan formentlig tage en eller flere skuffer ud. Hvis du vil lave adgang til dåsen via den aftagelige sokkel, så skru dåsen fast på et vinkelbeslag tæt ved forkanten, som giver mulighed for at kunne montere tilslutningen til kogepladen uden ret megen gene.


fase

Kan du ikke klippe af kablet og flytte dåsen hen i et skab ved siden af, bag en skuffe?


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis