Placering af dampspærre

Hej LDS

Er ved at lave ny forskalling til gipsloft. Gammel isolering er væk og alle spær er klar. Under spærene vil jeg sætte en lægte (38x58) til at rette det hele op og derefter 22mm brædder på det andet led. Der skal sættes LED spot i loftet.

Hvor er det bedst at placere dampspær i denne konstruktion? 

1. Over lægten. Så får jeg i alt 60mm luft mellem gipsloft og dampspær. Nok til el, men det betyder også alt isolering hviler på dampspærren, og er det stærkt nok til det? Og må der være så meget luft over

2. Mellem lægte og brædder. Så får jeg 22mm luft, hvilket også er nok til at trække el og isoleringen vil sikkert hvile lidt på brædderne.


 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den skal op mod spærene. 22mm er jo på ingen måder nok til spots. 

Og det kan sagtens holde isoleringen, hvis du klammer det rigeligt til. (evt tape langs alle spær, så lukker du klammehullerne til) 


Mvh. Christian M
 

Dampspærre må gerne være over lægten i din konstruktion. Så vil lægte under spær også holde på dampspærre. 

Når du får så god plads så har du mange spots at vælge imellem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

I den ene side af loftet, skal der rettes lidt op 15-20mm, så lægten kommer ikke til at ligge mod spærret hele vejen, men den bliver så holdt af opklodsningen og bliver hæftet fast hele vejen, så tænker ikke det ændrer på så meget.
Var mest bange for at den ikke kunne holde isoleringen med tiden og ville blive revet i stykker.

Jeg lægger den mellem spær og lægte, så der er god plads til det hele, tak for hjælpen 


 

Mener der er en regel om at der maks må være 45 mm hulrum i loftet pga brand spredning men kan ikke lige huske hvor jeg så det.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Annonce

De 45 mm er i etage byggeri, men det er også tilladt at fylde resten af rummet med isolering, Blot spots sidder frit hvis det er det de er godkendt til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis ikke jeg fylder hullet, er det så stadig lovligt? Jeg har læst mange steder nu at max er 40mm og der har ikke stået noget om etagebyggeri.

Tænker jeg bare smider 45mm ekstra deri, så det er af ren nysgerrighed jeg spørger


 

Det er en god måde med at isolere det sidste lille stykke også. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ville ikke stole på at dampspærre kan holde til belastningen. Kommer der isolering under, så er det selvfølgelig en anden sag.

Men hvis ikke, så slå ståltråd op til at holde isoleringen. Så vil isoleringen også være brandteknisk fastholdt, selvom det næppe er krævet i dette tilfælde.

I skal lige have et billede af resultatet. Det øverste lag isolering er på og der er nu lukket op til loftet igen. 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis