Højt elforbrug med Jordvarme

Hej. 

Jeg er nu ejer af et 138 kvm murstenshus bygget i 2011 med Jordvarmeanlæg og Genvex. 

Jeg synes at vores elforbrug er højt og jeg mistænker jordvarmeanlægget da kwh forbruget svinger utroligt meget fra de kolde måneder til de lune. 

Jeg skulle på et tidspunkt grave en trampolin ned i min have og ramte en jordvarmeledning allerede i 60 cm dybde. Dog i lerjord.


I januar måned har vi brugt 960 kwh ! Vi bor 2 voksne og 2 børn i huset og har en temp på max 22 grader. 


I june måned er vores forbrug på ca 420 og i januar ca 960. 


Lyder dette normalt?


Tak


 Vh.

Hej.  Jeg er nu ejer af et 138 kvm murstenshus... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

For at begrænse antal starter kan du forsøge at ændre gradminutterne til f.eks. -250. Så kører varmepumpen nogle længere cyklus....



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Gradminutter stod til -60 den har jeg nu sat til -150


 


 Vh.

Fint nok, du får længere køretid på varmepumpen, færre starter. Men det kan også være du oplever større temperatursvingninger i huset. Dog er det mindre sandsynligt med gulvvarme og hvis det bliver et issue skruer du bare gradminutterne lidt tættere på nul igen. Jeg synes dit forbrug lyder højt. Det er jo en ok lille hytte I har. 

Hvordan står varmekurven? Skru den ned indtil konen fryser og skru den så en grad op igen. Så har du den optimale kurve 😎


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Du kan ikke "måle" COP ud fra de tal du viser!

ShortCut skrev, d. 04-03-2019: Det indikerer en COP på ca 6-7. Der kan INGEN luft / vand være med.

Det som ShortCut skriver er som grebet ud af den blå luft!

Vedhæfter princippet for COP:

Du kan ikke beregne COP uden at vide Brugt strøm i KWH og Produceret varme i KWH.

I nogle varmepumper findes disse tal internt i varmepumpen. Mest korrekt, for beregning af COP, er forbrugt strøm KWh, uden styrestrøm for varmepumpen, sagt på en anden måde, kun strømmen for Kompressoren, uden styrestrøm.

Disse tal findes bl.a. i min varmepumpe.

Det bedste er hvis du har en Bimåler for varmepumpen. Der er/eller har været lovkrav om bimåler for varmepumpen, hvis forbruget er over 3000 KWh pr. år.

Det der bl.a. indikerer lille/stor COP er Brine temperaturen. Høj Brine temperatur er lig med høj COP. Sammenholdt med at hvis temperaturen skal hævet meget = lavt COP (f.eks. varmt vand). Hvis temperaturen kun skal hæves lidt = høj COP, (f.eks. gulvvarme).

Der er normalt forskel på Brine temperaturen, ved start og slut af kørslen. Med mindre slangerne i jorden er meget lange, eller f.eks., slangerne ligger i f.eks. i en søbund.

I det første billed er Brine ind=9,0 gr og ud=6,6gr, medfører delta = 2,4 gr. I andet billed Brine ind 1,3 gr og ud = -1,5 gr, medfører delte = 2,8 gr.

Det kunne ligne at første billed er taget hvor Varmepumpen lige er startet, og andet billed hvor varmepumpen er lige ved at stoppe.

Din formodning om at varmepumpen bruger meget strøm, kan du ikke bruge til noget uden at du faktisk ved hvor meget strøm den bruger.

Det kan lige så godt være alle andre muligheder, andet sted i huset.

En andet tidligere Udsagn med at mange starter giver et lavt COP, ja delvist korrekt, det er i en "grøft" af sagen.

Den anden "grøft" er med langt tids kørsel, hvor Brine temperaturen bliver trukket meget lavt ned, pga. at varmeoverførslen til jordslangerne ikke kan følge med, som kan skyldtes manglende slangelængde, dårligt jordbund eller andet. 

Det giver en lavere COP i forhold til hvis man ikke lod varmepumpen køre i så lang tid.

Såfremt de 2 viste billeder med Brine temperatur, er for lige ved start og lige ved stop, Brine ind 9,0 gr og Brine ind 1,3 gr, det giver delta temperatur på 7,7 gr. Havde den delta temperatur , alt andet lige, kun været på det halve, havde det givet en højere COP.

https://dansk-energi-center.dk/faq/hvad-er-cop-vaerdi-scop-seer

En (anden) forklaring på COP eller SCOP.

Min påstand er bare at et Jordvarmeanlæg er (drift) økonomisk bedre end en luft/vand ved lave temperaturer... En kold vinter med f.eks. -10 grader udenfor er dælme dyre for en L/V .-er. 

-Og vis mig en L/V anlæg hvor udedelen er en skønhed at kikke på.. ;-)



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

shurtcut skriver...Min påstand er bare at et Jordvarmeanlæg er (drift) økonomisk bedre end en luft/vand ved lave temperaturer... En kold vinter med f.eks. -10 grader udenfor er dælme dyre for en L/V .-er. 

-Og vis mig en L/V anlæg hvor udedelen er en skønhed at kikke på.. ;-) citat slut...

Måske hver tiende vinter er jordvarme bedst , med de varme vintere vi har er en luft/vand vampepumpe overlegen og langt billige i drift end jordvarme , tag for eks, denne februar hvor vi har haft gennemgående høje plusgrader op til 13-14 gr. C  om dagen og ingen nattefrost ,modsat så er temperaturen nede i jorden hvor slangerne ligger er omkring 0 gr, C .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Som nogen er inde på er vi på herrens mark mht. At vide der bruger så meget strøm i dit hus. Kan du ikke prøve at slukke for genvex anlægget i nogle dage og så sammenligne elforbruget i samme antal dage med genvex anlægget tændt igen. Husk at holde øje med udetemperaturen og andre forbrug i måleperioderne så det er muligt at skille tingene ad?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis