Udluftning af slanger i gulvvarme.

Hej LDS'er

Grundet svigtende varme i gulvet og ”lunker” med kolde områder tænker jeg at have luft forkert ud i mine kredsene.

Men hvordan er det man udlufter korrekt?  

Jeg har ikke rigtig kunne finde en korrekt beskrivelse nogle steder..

Jeg har tidligere forsøgt at udlufte, ved at tage alle telestaterne af, og derefter skruet de røde hætter helt i bund på alle returkredse.

  • Derefter har jeg lukket op for vandtilførslen, ved mit gasfyr.

  • Sat vandslanger på A og B og åbnet for vandet på endeskruen på begge manifold.

  • Én af gangen har jeg så jeg lukket op og i for kredsene. (1..2..3…4..5)

  • Der er kommet lidt luft ud til at starte med, men ikke det store.

  • Jeg tænker at jeg måske ikke lader vandet køre længe nok, eller også griber jeg det helt forkert an?

Håber der er nogle der kan hjælpe med svar   

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du er inde på noget af det rigtige. Når du tager alle telestater af åbnes der helt for alle kredse. 

Så jeg beholder telestater på, og skruer ned på alle termostater. Det bevirker at telestater lukker i. 

Derefter vandslange på f.eks. B med tryk fra vandhanen. Slangen på A går til afløb. Nu kan du tage en telestat af og det vil så åbne den ene kreds. Lade vandet løbe nogle minutter. Sætte på igen og tage næste kreds på samme måde. 

Jeg tager gerne 2 omgange så er jeg sikker på at alt luft er ude.

Hvis du har eget fyr eller varmeveksler skal du lukke for slangen til afløb til slut og sikre dig at trykket er ok på anlægget. Er det direkte fjernvarme skal der lukkes helt medens udluftning står på.

PS Når du har haft skruet på retur ventiler er du så sikker på at de er indstillet igen efter kredsenes størrelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik.

Tak for hurtigt svar   

At du vælger at beholde telestaterne på, og skrue helt ned, gir vel det samme som det jeg gjorde, at tage dem af og skrue hætter på ikke?   

Jeg valgte dog den anden vej og fyldte vand fra "fyret", men kan godt se at det virker mere rigtigt med at vandtryk på B og afløb via A.

Jeg har husket at forudindstillet de enkelte kredse mht til længde og størrelse via Danfoss program.


Mvh Martin


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis