Hej LDS,
Til og starte med, sikke et fedt forum der er kørende herinde omkring varmepumper, har allerde fundet en masse tips og vigtig viden. Jeg kommer fra et gas fyr, men har nu fået luft til vand, da konen og jeg er flyttet ind i vores nye hus, som består af:
Vølund F2120 (16kw)
VVM 310
Ren gulvvarme
Hus 184 m2 1 plan
Garage 56 (gulvvarme)
Gulvvarme termostater i hver rum
Hus i kip (også værelser)
Vi har nu boet her i en lille måneds tid, og er nu begyndt at kigge lidt på indstillingerne til anlægget (som jeg syntes har start/stoppet en del gange for at være ærlig, så nu har jeg været ved at forsøge at sætte mig ind i gradminutter osv. det er jo en her ny verden når man kommer fra gas :))samt jeg syntes jeg har døjet lidt med MEGET varme, for så efterfølgende, nærmest ingen varme (koldt om aftenen, kolde gulve) Det her omkring, at der bliver "koldt" om aftenen, har jeg hele tiden haft på fornemmelsen, var fordi at gulvet kunne/bliver mega varmt, for så hurtigt at stige i grader i rum, for så at slukke helt for varmen igen = kolde klinker osv. som nok kunne være grundet forhøje fremløb. Men har en del spørgsmål, så here we go..
I starten havde jeg svært ved at få "ordenligt" varme på gulvene, det viste sig så, at det var Grundfos's lille cirkulationspumpe, som skyder varmt vand op i den ene ende af huset, der ikke havde fået sat timer på, så den "åd" nærmest bare alt varme der var - fik så relativt hurtigt sat en timer på denne, så den kun kører 10 min i timen, og slukket om aftenen - ved faktisk ikke hvor meget den lille bandit kan ødelægge et varmeflow.
Da der så kom ordenligt varme på, kom der nærmest for meget, forstået på den måde, at gulvene til tider var meget varme, for så efterfølgende, at blive helt kolde (klinker) i mange timer. Her tænkte jeg, det nok var for høj fremløb, så er gået fra 0/34 til 0/32 på kurve på VVM310, hvilket resultere i mellem 27 og 33 fremløb (primært 28/30 grader). Hvor det tidligere indstilling 0/34 lå fast på 32-35 c. Grunden til dette, er jeg langt hellere vil have "lune" gulve, i længere tid, end varme gulve i kort tid. Men ved ikke om det er for lidt fremløb, nu jeg har ren gulvvarme (?)
Gradminutter, har jeg forsøgt at sætte mig lidt ind i - som standard på anlægget, var der sat -60, snakker så med Vølund, der siger man kan sætte den til -80. Har så læst om flere, der snakker om -200 og -300, så var noget forbavset over indstillingen til at starte med, samt Vølunds anbefaling (anlægget er i øvrigt opsat, og reguleret ind, af en ok respekteret gut i branchen, fandt jeg ud af) derfor kan der jo stadig godt være der ikke er tænkt på alt jo :)
Men, har i hvert fald forsøgt mig med -200 nu her, og kan da se på Nibe uplink, at jeg har væsenligt mindre start-stopper nu her - men må nok indrømme jeg forsøger mig lidt frem, da jeg ikke har den HELT vilde forståelse for teknologien. Men, hvis man skruer op for fremløbstemp, vil man så kunne skrue længere ned for gradminutter eller ?
Ligeledes, kan jeg se i Nibe Uplink, at tilskudsvarme fx står på 33.4 c - dette, er det bare til information, eller fordi der reelt bliver brugt tilskud ? for effekt, el-tilskud står i hvert fald til 0.0W, dog står blokeret godt nok til nej ?
Det var vist lige de første par spørgsmål, fra en der kun liiige er begyndt at sætte sig lidt ind i det :)
Håber der er en venlig sjæl der kan finde et par mins til at svare på overstående