Hjælp til ophængning af lampe

Hej. Jeg skal have hængt en lampe op og i ledningen fra lampen er der en brun og blå ledning. Men i udtrække i loftet er der 3 ledninger som ses på billedet, som jeg umiddelbart ser som to blå og en sort.

Er der nogen der kan hjælpe med, hvordan ledningerne skal forbindes?

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der ser ikke ud til at være et Lampeudtag, er det ikke bare løse ledninger gennem rosetten? Dvs ingen dåse?


Elektronikteknikeren

De to blå har jo muffer monteret allerede, så mon ikke det er dem der før har været brugt, dog ligner det klamp, og farverne bør være forskellige.

Der sker ikke noget ved at prøve at montere mellem de to blå.


Elektronikteknikeren

Jo det er helt rigtigt. Der er muffer på to af ledningerne som begge to er blå, hvordan får jeg forbundet lampen?

Du forbinder de to ledninger fra lampen med de to blå.. med strømmen slukket og en skruetrækker.

Der skal være en dåse bag rosetten med et dæksel, hvis det skal være lovligt.


Elektronikteknikeren

Tak for svar, men er det ligegyldigt om det er den brune eller blå ledning fra lampen der bliver forbundet med de to blå ledninger fra loftet og hvad sker der hvis jeg forbinder dem forkert?


Annonce

Det ligner 2 bananstikbøsninger (hunstik) op i stukken , hvad mon de er til .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er vekselstrøm, farverne på din lampes ledninger er underordnet i forhold til virkningen.

Det rigtige ville naturligvis være brun til brun, og blå til blå, hvis det var sådan installation var lavet, men det tyder det ikke på, og jeg går ikke ud fra at du har et voltmeter liggende?

Op med lampen, tænd for lyset.

Virker det ikke, skrives vi ved.


Elektronikteknikeren
karl smart skrev den 02-03-2019 16:05:28

Det ligner 2 bananstikbøsninger (hunstik) op i stukken , hvad mon de er til .

 Det er rawplugs


Elektronikteknikeren

Okay jeg prøver tak, hvis det ikke virker skal jeg så prøve at bytte rundt på forbindelserne mellem lampens ledninger og de to til loftet?

Hvis det ikke virker skal vi have den tredje ledning i spil, i kombination med en af de blå. At bytte rundt mellem de samme 2 ledninger giver ikke noget.

Der er jo ikke plus og minus i vekselstrøm.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis