Sensor og belysning

Hej

Allerførst, min viden om el er lidt begrænset   

Jeg skal have lavet lys i min garage. Jeg har to lampeudtag, afbryder og stikkontakt ved dør til bryggers og afbryder og stikkontakt ved dør ud. Huset er nybygget og tror det er en B korrespondance hvis det er relevant.

Mit spørgsmål går på, om man kan sætte 6 lamper op i alt, hvoraf 2 af disse styres af en bevægelsessensor til "gennemgangslys",  men samtidigt alle 6 lamper kan overstyres af afbrydere for konstant lys?

I lampeudtag midt i rummet, hvor jeg tiltænker at forbinde sensor og eventuelt alle lamper, er der fase, nul, jord og mellemledninger fra korrespondancen.

Indkøbte sensor er en Servodan minilux

På forhånd tak.

Mvh. Karsten

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan lade sig gøre, hvis du indsætter et relæ.

De 4 lamper, som kun skal styres af afbryder, forbindes som normalt til lampeudtaget.

De 2 lamper til PIR, forbindes som man normalt gør dette, dvs. PIR skal have fast fase og udgangen kobles til de to lamper.

For at overstyre PIR indsættes der så et relæ, som trækkes af afbryderne, og hvor udgangen sættes parallelt med udgangen på PIR.

En alternativ løsning kunne være at sætte lysfølsomheden til dag på sensor så de 2 lamper altid tænder. Når du så trykker på afbryderen tænder du de 4 lamper. Hvis der skal være lys i alle 6 lampe når der ikke er nogen i rummet ville et relæ være en mulighed. 


Mange tak for svar.

Kan I pege mig i retningen af et passende relæ? Eventuelt et link.

Jeg kan ikke lige se for mig, at det kan laves med et kiprelæ.

Jeg ville lave det med et almindeligt relæ/kontaktor, måske dette, hvis det kan være loftdåsen:

https://progrossist.dk/produkt/relae-daase-1sl-10a-230v-ac/


Annonce

jenshøj ja du har ret. der er nok ingen grund til at lave kip.

Det bliver nemt noget "klyt" med et relæ der er presset op i loft dåsen. 

Som primo.ct foreslår så kan du sætte lysfølsomhed ned på din sensor og måske tiden lidt op. Så kan der arbejdes med alle 6 lamper tændt. Eneste "ulempe" er at de 2 lamper går ud hvis du går ind til kaffe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej igen

Som opfølgning og til andres søgen, fik jeg det lavet præcis som ønsket. Brugte relæ/kontaktor som jenshøj linkede til. Det blev forbundet fra lampeudtag til samledåse til sensor, relæet blev placeret i samledåsen. I samledåse gennemførte jeg et kabel til loft til endnu en samledåse, hvortil alle lampekabler blev forbundet, da hvert lampekabel også blev gennemført til loft. I samledåsen på loftet kan jeg altid forholdvist nemt bytte rundt på hvilke og hvor mange lamper der tændes af sensor.

Mange tak for hjælpen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis