Spændvidde tagspær garage

Ifm. renovering af garage, skal jeg have opsat nye spær. Jeg har derfor ledt efter en spændviddetabel for at finde dimensioner, afstande etc. Det eneste jeg kan finde er en tabel for tagspær af limtræ http://flexwood.dk/wp-content/uploads/2017/05/Flexwood-Beregningstabel-Juni-2017.pdf (se sidste side). Så langt så godt.

For almindeligt træ/spær kan jeg kun finde https://www.palsgaardspaer.dk/teknik/dimensionering/spaendviddetabeller-plankespaer/ men den er vist ikke tiltænkt garager, idet den mener at min 3,85 m brede garage kræver tagspær på intet mindre end 45x195 mm ved spændvidde på 0,6m. Lidt vildt...

Da garagetaget skal have tagpap og tagkrydsfiner, er det et let tag.

Nogen der har en mere venlig spændviddetabel for garager? :-)

Ifm. renovering af garage, skal jeg have opsat nye... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Kunne du ikke minimere højden hvis du brugte bjælkesko, eller er det et problem ift frihøjde.

Bare kald mig BBB 
Bygningskonstruktør skrev den 11-11-2020 22:41:37

Hvad er afstanden mellem stolperne i væggen? 
Jeg har KUN gravet rende og støbt indtil videre, så jeg jeg er villig til tættere stolper, hvis det kan redde lidt på højden :-)  
Jeg havde regnet med 60 cm mellemrum pga isolering

 

Big Bam Boo skrev den 12-11-2020 16:06:09

Kunne du ikke minimere højden hvis du brugte bjælkesko, eller er det et problem ift frihøjde.

 Uhhh, nu er jeg ikke lige med? 

Hvis jeg forstår dit svar, så sætte spærene op i bjælkesko på topremmen?
Yep. Det var en mulighed. Og evt lav remmen i spærtræet så har det samme dimension. Det ser pænt ud, synes jeg i det mindste. Måske bliver der udfordring hvis du vil have udhæng på den måde men måske har nogen en løsning på det

Bare kald mig BBB 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis