Spændvidde tagspær garage

Ifm. renovering af garage, skal jeg have opsat nye spær. Jeg har derfor ledt efter en spændviddetabel for at finde dimensioner, afstande etc. Det eneste jeg kan finde er en tabel for tagspær af limtræ http://flexwood.dk/wp-content/uploads/2017/05/Flexwood-Beregningstabel-Juni-2017.pdf (se sidste side). Så langt så godt.

For almindeligt træ/spær kan jeg kun finde https://www.palsgaardspaer.dk/teknik/dimensionering/spaendviddetabeller-plankespaer/ men den er vist ikke tiltænkt garager, idet den mener at min 3,85 m brede garage kræver tagspær på intet mindre end 45x195 mm ved spændvidde på 0,6m. Lidt vildt...

Da garagetaget skal have tagpap og tagkrydsfiner, er det et let tag.

Nogen der har en mere venlig spændviddetabel for garager? :-)

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det skal jo tåle snelast også som der kommer oven på det lette tag.
https://www.ringstedspaer.dk/bjaelkespaer
tabellen siger også 195 men tænker godt du kan gå med 170 med 60cm afstand : 3.51 m spænd

Som de andre siger kommer det jo an på om det bare skal holde efter normerne eller om det også skal holde til langtidsnedbøjningen. 

Jeg kan dog se i min Træ59 at du kan lave følgende hvis du skal overholde nedbøjningen l/400:

45*170 cc 400 mm

45*195 cc 600 mm. 

45*220 cc 1000 mm

Skal du blot holde normkrav og sikkerhed for det ikke braser sammen kan du bruge:

45*145 cc 400 mm

45*170 cc 600 mm

45*195 cc 1000 mm

Jeg havde gået med 45*220 cc 1000 mm

Håber det kan bruges. 

Hej alle, og tak for jeres indspark. 

Den gamle garage er lavet med skillerumslægter som tagspær. De buer en anelse nedad, ikke meget, men nok til at man kan se det hvis man kigger efter. Det er slemt nok :-)  Så springet fra de nuværende spær til de større og korrekte størrelser, virkede lidt overvældende ved første øjekast, men giver egentlig meget god mening, selv om det kun er en garage.

Hvorfor der er brugt skillerumslægter? Tja, den tidligere ejer havde dem måske i overskud, eller fik dem måske gratis.

Tak for de gode råd!

jeg lavede et "katteBur" i ca 3x3 meter til vores indekatte uden for bryggersdøren, så de kunne komme ud og sidde lidt i den friske luft, det er kun lavet med net af masker 10x10 cm, med et skelet af lægter, og med nettag da sådan katte jo kan kravle, jeg havde ikke tænkt nærmere over at taget er lavet i lægter da der jo et kæmpe huller i nettet, men en vinter for nogen år siden var sneen så fugtig/klæbrig, at det satte sig som en dyne oven på og sluttede tæt, og der var meget af det.

så jeg kom ud og så en nedbøjning på måske 20-25 cm over knap 3 meter. sådan noget sne vejer altså en del  men lægterne holdte til det..

Der var så meget tung sne at min kollegas carport i stål bukkede sammen under vægten, og det var altså en færdigkøbt carport, min egen carport i træ med et spænd på 5,80 m, med 195x45 cirka 50cc, stod fint uden synlig nedbøjning. 

Annonce

Jeg smed lige din specifikke afstand ind i mit beregningsprogram. Udover er der også tilføjet nogle reducerende faktorer ift. det er en garage.

På baggrund af det vil jeg foreslå 45x170 C18 med cc på 600 mm. Det giver en nedbøjning under FULD snelast på 8,5 mm i midten, hvilket er acceptabelt.

hvad er egentlig forskelle på C18 og C24??

Det siger noget om styrken og sorteringsgraden. Antal og størrelse på tilladte knaster mv.

http://www.traeinfo.dk/mit-traeinfo/medlemssupport/10-spørgsmal-om-ce-maerkning-af-konstruktionstrae-–-kender-du-svarene/

Børgealle skrev den 04-03-2019 08:04:56

Som de andre siger kommer det jo an på om det bare skal holde efter normerne eller om det også skal holde til langtidsnedbøjningen. 

Jeg kan dog se i min Træ59 at du kan lave følgende hvis du skal overholde nedbøjningen l/400:

45*170 cc 400 mm

45*195 cc 600 mm. 

45*220 cc 1000 mm

Skal du blot holde normkrav og sikkerhed for det ikke braser sammen kan du bruge:

45*145 cc 400 mm

45*170 cc 600 mm

45*195 cc 1000 mm

Jeg havde gået med 45*220 cc 1000 mm

Håber det kan bruges. 

 Hej 

Jeg ved godt, det er en gammel tråd, men jeg prøver alligevel :-)
Der er gravet ud og støbt, så NO RETURN - 10 mtr i længde og 5 mtr bred.
Jeg står i den situation med MAX 2,5 mtr højde til skel.
Når jeg regner min konstruktion ud, så har jeg i højde
- 10   cm sokkel
- 5     cm bundrem
- 210 cm højde træ skelet med 150x45 mm stolper
- 10   cm toprem / jeg lægger dobbelt toprem - er det ikke mest normalt?
hvis jeg så kigger på Juelsminde spær, så er jeg oppe i 220x45 MED 40 CM BREDDE
- let tagpap med 15 mm ODS - ensidig fald ind mod skel med tagrende / brønd
MEN NÅR JEG REGNER DET SAMMEN SÅ ER JEG OPPE PÅ 257/260 CM :-( ..... OG DEN GÅR IKKE MED MIN EMSIGE NABO!
De 220x45 tænker jeg, at jeg skærer som kiler/taghældning ......... hvad siger du til, at skære spæret til kilen ned til 185 cm på de 5 meter spænd og hældningen får 3 eller 4 cm pr. mtr ..... med bredde på 40 cm  - jeg tænker mine spær bliver C24  
 
Hvad er afstanden mellem stolperne i væggen? 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis