Afmontering samt installering af nyt gulvvarmeanlæg

Hej, 

Mit gulvvarmeanlæg er ved at være noget slidt, og trænger til en udskiftning, og på sigt får jeg også brug for 3 ekstra kredse til en kommende første sal på huset. Jeg har fundet det anlæg jeg gerne vil have installeret (et Danfoss Link) men spørgsmålet er så, om det er noget man selv skal gå i gang med, eller om man skal have en VVS'er til det? Og gør man det selv, skal man så uanset have en VVS'er til at indstille/optimere det efterfølgende? 

Hvis det er noget man selv kaster sig ud I, har I så nogle gode råd? 

Jeg ønsker desuden at afkoble de to markerede rør (til en radiator) hurtigst muligt, da jeg ikke kan komme videre med renoveringen af kælderen før de er væk - kan man afmontere dem uden problemer ift. manglende vand i anlægget, eller risikere man at der kommer luft ind osv.. 

Det skal siges at anlægget sidder i kælderen, så det er det laveste punkt af installationen, så er lidt nervøs for om vandet render ud, hvis jeg begynder at skrue noget af inden jeg får det proppet af igen. 


Håber at nogen herinde kan hjælpe mig videre med mig kælder projekt :)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden.

Forudsat at du ikke har direkte fjernvame, må du gerne lave det selv.

Når du skal afmontere rørene til din radiator skal du lige have taget tykket af anlægget. Derefter luk igen for aftapningshanen. Du skal have 2 propper (sikkert 1/2" - kan ikke lige se dimensionen på niplen til højre - måske er det en 3/4") der er klargjort med pakgarn og paksalve. Endvide skal du have en 1/2" slutmuffe klar.

Så løsner du omløberen til den ene slange (uden at aftage slangen). Så skruer du niplen ud af t-stykket, og afpropper hurigt med den klargjorte prop. Slutmuffen skrues så på niplen på slangen, og omløberen spændes. (det er ikke nødvendigt at pakke gevindet). Derefter modsatte side. Så skal du have tyk på anlægget igen. Hvis du er heldig har du undgået luftproblemer.



Søren O

Hej Søren,

Tak for dit svar, er dog stadig lidt utryg ved at gå I krig med det, specielt nu her i den "kolde" tid, hvis anlægget nu skulle miste effekt pga. luft i anlægget - med mindre at nogen kan bekræfte at det ikke vil have nogen indvirkning på effektiviteten på anlægget?

Hvordan med udskiftning af hele anlægget, er der nogen der har erfaring med det? Er meget i tvivl om jeg selv skal kaste mig ud i det og så betale en VVS'er for at optimere driften efterfølgende, eller om man bare skal få en VVS'er til at udføre det hele fra start? 


 

Alt er jo relativt. Det er nu en betingelse at du har flair for teknik hvis du selv vil udskifte. Indregukeringen er den mindste del, og ret simpel når du først har sat dig ind i hvordan.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis