Hane til opvaskemaskine, Intet vand?

Har overtaget en lejlighed hvor jeg er ved at installere opvaskemaskine der sidder en hane hvor der engang har været installeret vaskemaskine hvortil jeg vil tilslutte vand tilførsel. Hanen sidder ligefor vandhanen, så der er altså aktivt vand i røret. Dog sker der ingenting når jeg drejer på hanen, selvom at der løber vand ud af den normale køkken vandhane. Se evt billede. Kan simpelthen ikke forstå det :) 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på siden.

Hvordan føles det når du åbner vandhanen? Kan du dreje (åbne) nogle omgange og så ikke længere, eller kan du blive ved med at dreje rundt? 

Hvis du kun kan dreje nogle omgange vil jeg tro at det er pakningen i vandhanen der er "groet fast". Så skal du have håndgrebet pillet af vandhanen. Der sidder en skrue under "den blå prop" midt i håndtaget. Derefter skal du have lukket for vandet, og have skruet selve "lukkemekanismen" ud af vandhanen (med skifte- eller fastnøgle). Når du har det adskilt, sidder pakningsdelen sikkert fast i vandhanens bund. Tag fat i den lille tag med en skruetrækker eller en lille tang. Efter adskillesen kontrolleres at pakfladen i vandhanen er glat og fri for urenheder. Hvis pakningen ser dårlig ud, skal den skiftes. De bevægelige dele bør smøres med hanefedt. Herefter samles det hele igen.

Hvis du kan blive ved med at dreje håndgrebet rundt, er det sikkert ødelagt. Afmonter det som beskrevet ovenfor, og forsøg at åbne vandhanen ved at dreje spindelen i vandhanen med en god (rør)tang. Herefter må du hen til vvs-eren efter et andet håndgreb.


Søren O

Synes jeg kan se en snapfitting på udløbet fra hanen. De lukker for vandet når der ikke er en modpart klikket ind. Men jeg er ikke sikker, dit billede er lidt småt.


For mig ligner "tilkoblingen" på vandhanen en helt standard forchromet nippelmuffe 1/2" - 3/4". Du kan da hurtigt kontrollere om der er "hul igennem".


Søren O

Jeg synes det ligner en prop på den vandhane. Luk for vandet og skru den af.


Elektronikteknikeren

Sådan en hane har jeg i mit fyrrum, jeg bruger den når der skal vand på centralvarmeanlægget.

Den giver heller ikke vand når man åbner den, men efter et par venlige dask med en fiberhammer virker den fint.   

Selvfølgelig ikke en varig løsning, men brugbar lige nu og her   


Vi prøver igen, i morgen --

I øvrigt kostet sådan en hane under 100kr i dit byggemarked, og den sidder jo så den er lige til at dreje af, du skal bare have lukket for vandet før samlingen.


Elektronikteknikeren

Mon ikke det er kontraventilen, som har sat sig fast?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis