Gammel eltavle, spritnye problemer

Hej. Håber virkelig nogen, kan sige et par kloge ord.

Har lige købt en lejlighed i Kbh i en gammel bygning og har haft en elektriker ude som del af renoveringen. Da han skulle køre en KLS test opdagede han, at der sad sølvpapir på sikringerne i eltavlen. Dem har han naturligvis fjernet og sat nye sikringer i. Nu bliver jeg meget i tvivl om, hvad jeg kan forvente ift. strømforbrug. 

Der er kun 3 grupper i eltavlen. 1 10A til lys og stik. 1 16A til ovn. Og 1 10A til vask/tørre. 

Hvad sker der, når jeg sætter min helt nyindkøbte vaskemaskine og tørretumbler til de sidste 10A gruppe? Og kan jeg overhovedet have de to maskiner kørende samtidig? Umiddelbart tænker jeg, at sølvpapir løsningen netop blev indført for at kunne køre vask/tørre samtidig. 

Hvilke løsninger skal jeg ud i for at undgå at sikringerne går hele tiden, nu hvor de er sikre?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Du kan trække 2200 watt på en 10 ampere sikring, så du skal bare regne sammen hvor stort et forbrug du har.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Om der er sølvpapir i sikrings holderne eller der er sikringer i, har ingen indflydelse på dit forbrug. Og vær glad for at elektrikeren fjernede sølvpapiret, som er en invitation til en brand. 

Er din installation blevet renoveret, så der plastisolerede ledninger i stedet for vulkaniserede ledninger. Er afbrydere og stikkontakter blevet fornyede?

Kan du svare ja til begge spørgsmål, kan du sætte/ få sat 13A sikringer i de to grupper med 10A. Den ene gruppe med 10/13A kan du bruge til vaskemaskine og tørretumbler dog ikke samtidig.




fase

Jeg ville gå efter sælgeren. Hvis lejligheden er solgt med bevidst ulovlige installationer, har han været i ond tro og har ikke opfyldt sin loyale oplysningspligt


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Du kan ikke køre begge maskiner samtidig på samme gruppe. Men du kan flytte den ene maskine over på lysgruppen, eller få sat en mere op, hvis der er kapacitet til dette.

Du har nok kun en fase fremført, og gas til madlavning.

Muligvis kan der hentes flere faser hos naboen.


Elektronikteknikeren

De bruges ofte ikke i lejligheder grundet fravalg af tilstandsrapport


Elektronikteknikeren

Det kommer naturligvis an på om den  10A gruppe til vaske +tumbler er 3 faset. Eller om alle grupper er 1 fasede 

Hvis du har 3 faser kan du  med fordel få elektriker til at lave installation til vaskemaskine og tumbler fra ovn gruppen. Enten fra ovn eller fra sikrings gruppen. De 3 x 16 A som jeg tror du beskriver er normalt nok til alle 3 dele. 

Det vil være meget usædvanligt at du koger og braser til mange gæster samtidig med at du har vaskedag.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja - det er sært, at man går så meget op i tilstands- og el-rapporter i huse, men ikke i ejerlejligheder


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tusind tak for hurtige og ikke mindst kompetente svar! Jeg har nemlig måtte kigge længselsfuldt efter en tilstandsrapport, men som nævnt er det ikke kotume i denne andelsforening og sådan er det vistnok de fleste steder. I det rum, hvor vask/tørretumbler har stået og skal stå, var der et kraftstik (tror jeg ihvertfald), altså en enkelt afbryder med et stik i bunden. Det har elektrikeren lavet om til to stikkontakter. Jeg ved ikke om det opklarer noget som helst?


Der er ikke lovkrav om tilstandsrapport og elsynsrapport til andelsboliger. Det ville have været lettere at rådgive dig, hvis der havde været lidt billeder at din gruppetavle og dit kraftstik. Nu har du fået lavet to stikkontakter i stedet for kraftstikket, så det ser ud til at være i orden.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis