Friskluftstilførsel brændeovn

Hej LDS'ere

Jeg har fået opført et sommerhus i træ, og skal også have installeret en brændeovn. Til brændeovnen har jeg købt et HWAM friskluftsystem, da jeg gerne vil have tilført luft udefra. 

Friskluftsystemet (der var relativt dyrt og kostede ca. 800 kr.) bestod kun af et alu-flexrør samt en isoleringsstrømpe.

Mit friske luft skal hentes via en kanal i gulvet, da brændeovnen står midt i huset og ikke tæt på hverken tag eller ydervægge. Der er kun ca. 90 mm mellemrum ml. betondækket og undersiden af gulvplankerne, men jeg havde tænkt at anvende fladkanaler i plast (110x55 mm). Hertil har jeg følgende spørgsmål:

I stedet for producentens friskluftsystem, kan jeg så ikke bare anvende en isoleret aluflexslange ml. brændeovn og overgangsstykket fra rund til fladkanal ved gulvet?

Når jeg lægger fladkanalen under gulvplankerne formoder jeg, at det er vigtigt, at der bliver lagt isolering omkring, så der ikke kommer kondens eller kuldebroer omkring?

Hvordan laver jeg gennemføringen i ydervæggen? Jeg har ledt efter udvendige riste, der passer til 110x55, men kan kun finde jalousiriste i plastik, der vel er beregnet til indendørs?

Jeg har set, at Biltema har nogle meget billige kanalsystemer - kan det mon bruges...?

Mvh. Kasper

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis