Design og opbygning af skur - gode råd.

Hej Alle

Jeg har konstateret at jeg har lavet samme fejl som alle andre, vi byggede slut 2016 nyt hus, desværre uden nok plads til at opbevaring. Planen har derfor været at bygge et skur igennem noget tid.

Jeg kan lige starte med at beklage for alle dumme spørgsmål, jeg har aldrig bygget et skur før. Så der er helt sikkert fejl i det jeg laver.

Starter lige i begyndelsen. Det jeg er ude efter er at jeg gerne vil have traileren "væk" så den ikke står fremme, og i samme omgang noget plads til at få cykler, barnevogn, haveredskaber mm. væk, tanken er derfor et "kombi skur/carport"

Herunder er der et billede at huset og placering af skuret, da grunden er "skrå" i forhold til huset er tanken at udnytte det hjørne til at sætte en facade foran, og så lave en regnvandsbeholder i hullet.

Desværre er jeg ret meget på bar bund i forhold til hvad der er klogt, og hvilke ting jeg mangler at gennemskue inden jeg kan gå igang.

Det der er værd at bemærke i forhold til regler, er at jeg SKAL bruge tagpap eller tegl til tagbeklædning grundet lokalplanen.

Jeg har igennem længere tid leget lidt rundt med at regne skuret, har brugt sketchup for at få en forståelse af opbygningen, men mangler noget feedback på om det jeg tænker er dumt eller klogt. Så her kommer en stak billeder med tilhørerne forklaring:

tanken ser skråt forfra, hældningen kommer til at gå mod venstre, hvor det skal løbe ned i tagrenden, og videre ned i regnvandskloaken.

Set fra siden, det til højre er trailer skuretBagsiden, tagrenden skal naturligvis være på taget af carporten også, tanken var så at lave nedløb i midten, og så koble begge tagrender på denne.
Yea, nu tog jeg det billede, så skal det også med! viser ikke noget der ikke kan ses på de andre.

nedenstående er selve opbygningen, tanken er at de lyse stolper er 97x97. De "Mørke" stolper er reglar i 45x95

Yderst kommer der vindpap på (hedder det det?) for derefter at få monteret en eller anden form for beklædning, forventer det bliver klinkbrædder af en art.

Jeg er stadig lidt i tvivl omkring beton fødderne, om det giver bedst mening at støbe dem selv, eller at købe dem der er støbt? (bonus spørgsmål, hvordan får man de forstøbte til at stå helt fast? )

Derudover, så forestiller jeg mig at der skal være en vindkryds (hedder de ikke det), men hvor skal de placeres? og hvor mange? den del kan jeg ikke helt gennemskue.

Så liste over spørgsmål:

  1. Beton føderne, støbe eller fabriksstøbte?
  2. vindkryd? Her er jeg helt blank. Og synes ikke jeg kan finde det helt store omkring det.
  3. Hvordan sættes remmen i toppen sammen? findes der nogle dertil egnede beslag til hjørnerne, eller hvordan gør jeg det? Er det bare normale L beslag?

Er jeg helt galt på den? Alle kommentarer modtages med kyshånd. 

Hej Alle Jeg har konstateret at jeg har lavet... Vis hele indlægget
42 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er bare i orden

Hvad kommune er det? 



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Dine samlinger i hjørner m.m. er ret nemme at save med en god fukssvans. Streg dem op hele vejen rundt og slå kryds på den del der skal fjernes, så går du ikek vild i det når stolpen er blevet vendt og dreje. Og så vil jeg anbefale at lime alle samlinger med polyertan lim. Det ekspanderer så selv om der er mindre sprækker, så bliver det udfyldt. Men skal normalt fugte træet før limning med det, men det udendørs træ du bruger vil i sig selv være fugtig nok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bygningskonstruktør skrev den 27-02-2019 22:05:51

Det er bare i orden

Hvad kommune er det? 


 Skanderborg. 

Always skrev den 27-02-2019 08:30:26

Kan du vedhæfte din projekt fil.


 Bruger Sketchup 2017 Make, hvilket format skal den gemmes i hvis jeg vil dele projekt filen? :-) 


Always skrev den 28-02-2019 15:07:08

Bare std format mener den hedder skp eller noget

 Download Project

Den kommer her.

Tænker du skal lave bundremmen i 95x95 imp træ og på den sætte dine reglar/stolper
så det også lettere at få det hele i samme niv. når du laver hele remmen i et og klodser den op.

og så skrue stolpe sko fast med to skrue midlertidig så de bliver på remmen. da du måske skal justere efterfølgende. tænker det en god ide at forbore når du skal montere dem endeligt med sådan nogle store skrue. så træet ikke flækker.


Always skrev den 28-02-2019 21:03:47

Tænker du skal lave bundremmen i 95x95 imp træ og på den sætte dine reglar/stolper
så det også lettere at få det hele i samme niv. når du laver hele remmen i et og klodser den op.

og så skrue stolpe sko fast med to skrue midlertidig så de bliver på remmen. da du måske skal justere efterfølgende. tænker det en god ide at forbore når du skal montere dem endeligt med sådan nogle store skrue. så træet ikke flækker.

Så du tænker at lave en hel bundrem? Og så sætte stolperne oven på den? Men hvordan får jeg så de stolper ovenpå til at stå fast? 

Hej.

Nu skriver du i overskriften "design"  Når jeg så ser dit hus kan jeg ikke lade være med at spørge. Synes du selv at det skitserede skur vil pynte på/ passer til huset?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 01-03-2019 11:31:52

Hej.

Nu skriver du i overskriften "design"  Når jeg så ser dit hus kan jeg ikke lade være med at spørge. Synes du selv at det skitserede skur vil pynte på/ passer til huset?

 Udvendig beklædning bliver det samme som på skuret i carporten, så ja, personligt tænker jeg ikke det bliver et problem. 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også