Halmfyr og vandtemperatur

Om der lige hører ind under lav-det-selv ved jeg ikke, men håber der er nogle erfarende halmfyrs-personer herinde :)Vi har et halmfyr (til “Morten Korch-baller”), som vi nu dog primært bruger træ i. 

Mit spørgsmål går på temperaturen i vores haner. Når vi fyrer kommer vandtanken op til omkring 70 grader og returvarmen ligger normalt omkring de 40 grader. Vandet i vandtanken er et lukket system og opvarmer en varmvarmer. Vi fyrer ca. 1-2 gange dagligt i vinterhalvåret og cirka hver anden dag i sommerhalvåret (vi fyrer kun for at få brusebad). Imellem fyringerne kommer vandtanken under eller lige omkring 20 grader og det samme for returvarmen.

Vores vand i hanerne er max omkring omkring 55 grader. 

Min bekymring går på om vi kan holde legionella-bakterierne væk, når vandet kun når lige over de 55  og det kun i relativt få timer om dagen? 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ingen grund til bekymring, så længe der er forbrug i varmtvandsbeholderen og vandet bliver udskiftet tit og din temperatur er over 52°g, så er det fint. Det er først ved stillestående vand i nogen tid problemet er.

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Det er ikke nemt med de bakterier, enten er vandet for koldt eller osse er det for varmt.   

Sakset: Opholdstiden i varmtvandsbeholdere og genopvarmning efter spidsbelastning skal tilpasses, så vandtemperaturen i temperaturområdet 20-45° C minimeres.
Temperaturen på fremløbet af beholderen må ikke falde til under 60° C under 20 minutters maksimalt forbrug.

Da mange varmtvandsbeholdere er overdimensionerede bør det kontrolleres, at opholdstiden i beholderen ikke overstiger 1 døgn.

Modsat er vandtemperaturen for høj, kan der ske opformering af termofile bakterier som elsker meget varmt vand.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis