Håndværkersjusk.... eller..? (murer)

Hej alle

Jeg har brug for lidt "vurdering". Jeg har en murer til bl.a. at mure en søjle op hvor der skal sidde et vindue på hver side. Tidligere var det ét stort vindue.
Men den søjle volder problemer. Murstenene ligger rent ud sagt skide skæve. De er ikke lagt efter en snor. Jeg har allerede bedt ham om at lave det om én gang, der pillede han kun øverste halvdel af den ned og lavede om. Men nederste del er stadig noget klamp efter min mening.

Vil i ikke give mig jeres vurdering: skal disse mursten ikke ligge pænt og nydeligt lige, efter en snor eller er jeg for kritisk?

vh. Peter


Hej alle Jeg har brug for lidt "vurdering". Jeg... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal være en flamingostrimmel mellem gasbeton falsen og mursten, sådan en lille pille

holder ikke meget i sig selv , så bindere ville være en god ting. Er der overliggere eller er pillen muret op mod en rem , hvis der er muret overliggere vil det støtte pillen.

johnm skrev den 26-02-2019 20:45:54

Der skal være en flamingostrimmel mellem gasbeton falsen og mursten, sådan en lille pille

holder ikke meget i sig selv , så bindere ville være en god ting. Er der overliggere eller er pillen muret op mod en rem , hvis der er muret overliggere vil det støtte pillen.

 Er det den vandrette fals du taler om, dvs. hvor jeg skal have skifersålbænk liggende?

Der er en rem/bjælpe rundt om hele huset så søjlen her er blot muret op til den. Vinduerne der skal i skruer jeg så fast i den rem for oven.

Findes der noget jeg kan henvise til når jeg skriver til min murer at det her går ikke og han må lave det om? er der nogle kravspecifikationer man kan henvise til eller..?

johnm skrev den 26-02-2019 20:45:54

Der skal være en flamingostrimmel mellem gasbeton falsen og mursten, sådan en lille pille

holder ikke meget i sig selv , så bindere ville være en god ting. Er der overliggere eller er pillen muret op mod en rem , hvis der er muret overliggere vil det støtte pillen.

 Hej igen John
Jeg fandt det her billede på nettet der viser det stykke flamingo der skal ind i falsen, jeg tænker det er det du mener?
Jeg må unægtelige sige at der er jo en vis forskel på det man ser på billedet og så det jeg har fået lavet (og som kan ses på mit billede i 1. indlæg)


Ja sådan skal det laves.

Vi må håbe at folketinget vedtager en lov ASAP der giver murere med 40 år på arbejdsmarkedet, og laver sådan noget klamp, mulighed for at gå på pension (måske tvungen pension i dette tilfælde).


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce

Tror du ik du skal hive fat i en byggerådgiver, som kan hjælpe dig? Han kan os se om alt et lavet korrekt 


Mvh. Christian M
 

Her er lidt flere billeder af projektet. Som i kan se er det ikke stort, ganske enkelt. Og have en byggerådgiver på til så lidt - syntes jeg vil være helt overkill (selvom det jo nok havde løst problemet!)
Jeg forstår det med flamingoen i falsen - men skal det gennemgøres skal den gamle mur jo brydes op, og hele huset er jo lavet netop med gennemgående afslutning af muren - og remmen rundt om huset ligger også på et par gennemgående sten. Men jo, søjlen er jo en ny-konstruktion og naturligvis skal det laves korrekt.

Det der er muret op til højre for søjlen er, især i toppen, også noget slemt klamp. Det ligger rigtig grimt.
Jeg hører gerne flere kommentarer!

"Almen anerkendte regler" for faget har Dansk Byggeri udarbejdet. 

se: https://www.danskbyggeri.dk/regler-og-vejledning/byggeteknik/byggetekniske-krav/#177d15f7-4ae8-4848-b688-f2f0ad43a505

specifikt for murer: https://www.tolerancer.dk/media/8198/murer_net.pdf


Det første billede med søjlen er der ikke så meget at sige til, den skal bare rages ned. Men de sidste billeder synes jeg da ikke er så slemme når man tager i betragtning hvor meget stenene springer i tykkelse. De har da været et helvede og mure med hvis man er vant til ensartede sten.  Hvis man ser murværket under søjlen ligger stenene egentlig pænt nok når man tager i betragtning at man murer overkanten efter snoren, underkanten må ligge som den gør. (tydeligvis).  Og så mangler der flamingo selvom der  er for lidt plads til de tykke strimler. 


km
kmflisemester skrev den 28-02-2019 23:26:42

Det første billede med søjlen er der ikke så meget at sige til, den skal bare rages ned. Men de sidste billeder synes jeg da ikke er så slemme når man tager i betragtning hvor meget stenene springer i tykkelse. De har da været et helvede og mure med hvis man er vant til ensartede sten.  Hvis man ser murværket under søjlen ligger stenene egentlig pænt nok når man tager i betragtning at man murer overkanten efter snoren, underkanten må ligge som den gør. (tydeligvis).  Og så mangler der flamingo selvom der  er for lidt plads til de tykke strimler. 

 Hej
Jeg har tilføjet nogle billeder så du kan se lidt. De to stodsfuger er fra samme skifte, en meter fra hinanden.
Jeg har i øvrigt haft en lokal murermester ude og se på det, og han sagde det var noget klamp og noget sjusk. Han kunne uden problemer finde de første 30 fejl sagde han (!). Har også haft en byggesagkyndig der var enig i at det bestemt ikke var godt, og anebfalede mig at tage kontakt til en advokat (suk..).
Foreløbig har jeg skrevet til mureren nu for 2. gang og klaget - han besvarer ikke min henvendelser.


Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis