Regler for tilbygning

Hej alle

Er der nogen som kan hjælpe mig med et svar på hvad reglerne/loven siger når man skal bygge til.

jeg har et hus fra 1963 og ønsker at lave en tilbygning på 49,5 m2.

Mit spørgsmål er: Er det et lovkrav at der skal laves:

boreprøver/jordundersøgelse

statiske beregninger

dim. af fundament / vægge og overliggere / forankring af tag

stabilitets beregning af eksisterende og tilbygning.

Varmetabs beregning

osv. osv. osv.

Min plan er at lave et randfundament på 110 cm i dybden (eksisterende er 90 cm ) og 47 cm i bredden (eksisterende er 30 cm) 

tagkonstruktion bliver med gitterspær på 30 gr. hældning med bølge erterninttag

ellers bygges der efter reglerne for BR18

Håber i kan hjælpe.

På forhånd tak.

Tomas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg er sikker på at der ikke er lovkrav om disse ting. Men du skal jo have lavet en tegning som sendes til kommunen for bygge godkendelse. 

Her skal du også udregne grundens bebyggelses procent. Her bruger du husets nye kvm. + garage kvm og så må du trække 30 kvm fra ( man må have 30 kvm garage uden at det medregnes )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der SKAL ikke laves boreprøver.

Der SKAL statiske dokumentation på dele af byggeriet. Spær, bærende bjælker mv. Man skal typisk ikke dokumentere mindre muroverliggere og fundament i normale størrelser. Havde du nu blødbund og dit hus skulle stå på pæle, så skal der udføres beregninger. Men konstruktioner der må anses for at være veldokumenteret og gennemprøvet, skal der normalt ikke laves noget på. Kommunen bestemmer dog.

Der SKAL dokumenteres at dine bygningsdele enten overholder de gældende u-værdier eller også skal du lave en varmetabsramme over tilbygningen. Det hele står i BR18.

Som der skrives skal der som min indsendes tegninger og bebyggelsesprocent, for at kommunen vil kigge på det. Alt det andet skal først indsendes efter byggeriet er færdigt.

Og lige for at rette er elmand. Sekundær bebyggelse må være op til 50 kvm

Tak for rettelse Jeg ser dog i lidt ældre BR at det er 35 kvm ved enfamilie huse.. Har det ikke lige fra BR 18 men der har du muligvis ret. 

Stk. 4. For garager, carporte, udhuse, drivhuse, skure, åbne overdækninger, herunder åbne overdækkede terrasser og lignende bygninger medregnes kun den del af arealet, der overstiger: 1) 20 m2 pr. bolig ved etageboligbebyggelser og ved samlede boligbebyggelser med både lodret og vandret lejlighedsskel samt ved rækkehuse, kædehuse, gruppehuse og lignende former for helt eller delvist sammenbyggede enfamiliehuse 2) 35 m2 pr. bolig ved fritliggende enfamiliehuse, dobbelthuse med lodret lejlighedsskel og sommerhuse


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres input.

Der vil blive lavet de nødvendige tegninger for byggeriret. både de tekniske og dem som der skal godkendes af byg og miljø / kommune for at få en byggetilladelse.

angående størrelse på byggeriet er det intet problem. alle procenter bliver overholdt, både med skur, garage, overdækket terrasse og lign.

angående hvornår tingene skal sendes ind, så er det korrekt at alt det andet først sendes til sidst, men det skal jo bruges i starten af byggeriet.

Det der er skræmmende er at, det er tvunget der skal være alle disse beregninger. de krav var der ikke i BR15. men det er der i BR18. det betyder bare en mere udgift på ca. 75.000 for alt.

der er ingen beregner / ingeniør som vil beregne noget uden der er udført boreprøver på grunden. og der forlanges også en sivtest for at godkendelse af om man må bruge ens jord til faskine. og man skal lave faskine når der laves nyt. man må ikke føre regnvand ind på eksisterende.

så alt i alt syntes jeg man som hus ejer er blevet bundet op på hænder og fødder. 

Tomas jeg går ud fra du tænker overdrivelse fremmer forståelsen

Jeg projektere mange huse typisk under 20.000,- i honorar. Det er klart jeg også har eksempler i den modsatte ende af skalaen, men en tilbygning på 50 m2 må ligge i den lave ende, hvis du ellers har fået tegnet noget der kan bygges

Mht. geotekniske undersøgelser så kan kommunen stille krav om forureningsanalyse, men som projekterende stiller jeg ikke noget krav til dig om at få lavet boreprøver. Det udføres iht. "geoteknisk kategori 1" hvilket vil sige der antages normale forhold og fundering på alm. randfundamenter. Det er op til dig som bygherre om du vil tage "chancen".

Står de eksisterende hus direkte på fundamenter og støder man ikke på noget uventet ved udgravning ser jeg ingen grund til det ikke kan lade sig gøre uden boreprøver.

Kravene er ikke skærpet i BR18 du har altid skulle indsende teknisk dokumentation. Kommunen kontrollere dog ikke denne dokumentation, det er dit eget ansvar som bygherre at det er i orden.


Mvh Simon
Bygningsingeniør

Hej Simon


Tak for dit svar :-)

Ja det er måske lidt overdrevet, men syntes det er det de fleste siger der skal udføres. Det giver også rigtig god mening at med det sidste du skriver. selvfølgelig skal det udføres korrekt arbejdet. men Bolius påstår at byggeriret ikke kan godkendes før disse dokumentationer forligger. 

Jeg har lige skrevet til Novafors om de forlanger nedsivnings test/boreprøve for at få godkendt en faskine. dette fik jeg nemlig også at vide skulle udføres.

Men nu ved jeg ikke hvor du befinder dig i verden, men kunne det være en opgave du kunne være interesseret i at give et bud på? jeg får tegnet nogle tekniske tegninger snarest.   

mvh 

Tomas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis